NU Actueel

Project: Tiny Houses (VMBO)

  • Projecten
  • 4 februari 2021
  • Niveau: Vmbo onderbouw
 - NU Actueel Afbeelding bekijken

De docent(e) bepaalt of deze opdracht individueel of in groepsverband uitgevoerd wordt. Indien van toepassing bepaalt hij/zij ook de groepssamenstelling en grootte.

Dit project is een brede opdracht die door een opdrachtgever gegeven wordt. Er is een probleem en de opdrachtgever vraagt de leerlingen of ze hier een goede oplossing voor willen bedenken. De leerlingen maken met hun docent afspraken hoe het project verder vorm zal krijgen en wat de precieze opdracht is.

Veel succes!

Inhoud

  1. Oriëntatie
  2. Opdrachtgever
  3. Informatie en inspiratie
  4. Proces / Hoe gaan we werken?

1 Oriëntatie

Steden worden steeds drukker en er is steeds minder ruimte. Daarnaast zijn mensen steeds meer bezig met de invloed van hun gedrag op de aarde. Deze twee dingen samen zorgen al jaren voor een groei van de “tiny house movement”. Volgens Tiny House Nederland (een stichting die tiny houses promoot) is een Tiny House een complete en vrijstaande woning met een vloeroppervlak van maximaal 50m2. Ook schrijven ze dat Tiny Houses niet bedoeld zijn als vakantiewoning. Er zijn twee soorten Tiny Houses: verplaatsbare en niet-verplaatsbare Tiny Houses. Verplaatsbare Tiny Houses zijn meestal gebouwd op wielen en mensen wonen hier meestal tijdelijk.

Op 50m2 moet dus alles gebeuren: wonen, koken, slapen, douchen en dat alles met duurzaamheid in het achterhoofd. Vaak zie je dan ook zonnepanelen, winning van regenwater en houtkachels terug in deze kleine huisjes om ze zo duurzaam mogelijk te maken.

In onderstaande video ontmoeten we Fleur. Zij is misschien wel de jongste eigenaar van een Tiny House. Met hulp van haar vader bouwde ze op haar 20e een prachtig huisje voor bijzonder weinig geld.

In de video hieronder zien we een iets andere insteek voor Tiny Houses: in plaats van een zelfgebouwd huisje, koos men in Veldhoven ervoor om een kant en klaar product te plaatsen als tijdelijk tussenstation voor mensen op weg naar een huis in de regio.

Oriëntatievragen
  • Welke ruimtes heeft een normaal huis?
  • Wat vind jij de belangrijkste ruimte bij jou thuis?
  • Mis jij een ruimte bij jou thuis?
  • Zijn er meubelstukken bij jou thuis waar je zonder zou kunnen?

Verdiepende vragen

  • Ga voor jouw huis na:
    • hoeveel vierkante meter woonoppervlak jullie hebben;
    • welke energiesoort wordt er gebruikt om te verwarmen;
    • of er zonnepannelen op het dak liggen;
    • hoeveel water jullie per dag gebruiken.
  • Waar zouden jullie ruimte kunnen besparen?
  • Waar zouden jullie energie kunnen besparen?

2 De opdrachtgever

Beste leerling,

Ik ben Gideon Zwinkes en ik wil graag een tiny house bouwen*.

Komende zomer ga ik voor het eerst op mezelf wonen, maar ik wil eigenlijk niet op een klein kamertje. Ik zou graag mijn eigen huisje hebben en tegelijk ook veel leren over duurzaam leven. Daarom wil ik graag een tiny house bouwen, maar ik mis nog een beetje inspiratie. Help jij me met ideeën? Dan mogen jullie ook zeker een keer langskomen als het af is!

Groetjes,

Gideon

*Fictieve rol.

Programma van eisen:
  • Maximale afmetingen: 12m lang x 2.55m breed x 4m hoog. Dit zijn de maximale afmetingen van een aanhangwagen in NL, waardoor je het Tiny House zou kunnen verplaatsen.
  • Eigen keuken, wc en badkamer, want je wil niet met anderen delen.
  • Je maakt het model van karton met een schaal van 1:25. Dus, maximale afmetingen voor het model zijn 48cm x 10,2cm x 16cm.
  • Een minimale duurzaamheidsscore van X.

3 Informatie en inspiratie

Uit de media:
Informatieve sites en filmpjes
Verwijzingen naar Overal NaSk
  • Overal Natuurkunde 3hv: Hoofdstuk 5 Energie en duurzaamheid
  • Overal Natuurkunde 3hv: Hoofdstuk 7 Materialen

4 Proces / Hoe gaan we werken?

Globale tijdpad
Informatie over het project Vandaag
Groepjes maken en groepsafspraken.

Gebruik het groepsformulier.

De opdracht omschrijven.

Gebruik het opdrachtformulier.

Overleg en spreek af wie wat doet voor de volgende keer.
Uitwerken
Onderzoek klaar
Presentatievideo opnemen
Proces

Je gaat in een projectgroep werken aan de hand van een ontwerpcyclus, die je helpt bij het maken van de juiste keuzes. Deze projectgroep bestaat op zijn minst uit een projectleider, een planner en maker. De projectleider let erop dat het project volgens het programma van eisen loopt, de planner houdt de planning in de gaten en de maker is verantwoordelijk voor de materialen en de afwerking. Deze rolverdeling wil niet zeggen dat je je alleen maar bezig houdt met je eigen taak, maar iedereen in de groep heeft een eigen verantwoordelijkheid.

De eisen die boven genoemd staan, ga je in een eerste ontwerpronde proberen om te zetten in (deel-)oplossingen. Dit is een puzzelwerk, ben vooral niet bang om heel gekke ideeën te hebben. Vanuit die ideeën selecteer je dingen die je echt kunt maken. Als je doorgaat naar stap 3: het bouwen van een eerste model (ook wel prototype genoemd) van zo’n deeloplossing, merk je vanzelf wat wel en niet werkt. Als je deze oplossing dan getest hebt (of tijdens het maken al tegen problemen aanloopt), probeer je de eisen zo aan te vullen dat je deze problemen oplost. En dan begint het cirkeltje weer opnieuw!

Formulieren

Groepsformulier

Hierin leg je de afspraken vast die je in de groep maakt. Voor je verder gaat moet je dit aan je docent laten zien. 

Opdrachtformulier

Hierin schrijf je in je eigen woorden op wat de opdracht is en wat je uiteindelijk gaat maken of opleveren. Als je dit hebt ingevuld ga je naar je docent voor een Go op het project. 

Werkwijzeformulier

In dit formulier noteer je hoe je met je groep gaat werken. Hoe vaak je overlegt en welke afspraken je elke keer maakt. Ook dit laat je door je docent aftekenen. 

 

Wil je meer weten over onze methodes voor Natuurkunde en NaSk?

Naar website Overal Naar website Pulsar