Project: Nieuwe vervoersvormen
- Projecten, Technologische innovatie
- 30 maart 2020
- Niveau: Onderbouw/Vmbo bovenbouw
Dit project is een brede opdracht die door een opdrachtgever gegeven wordt. Er is een probleem en de opdrachtgever vraagt de leerlingen of ze hier een goede oplossing voor willen bedenken. De leerlingen maken met hun docent afspraken hoe het project verder vorm zal krijgen en wat de precieze opdracht is.
Veel succes!
Inhoud
- Oriëntatie
- Opdrachtgever
- Informatie en inspiratie
- Proces / Hoe gaan we werken?
1 Oriëntatie
De E-bike
- Steeds meer e-bikes
- Ook bij jongeren
- Er moeten wel goede fietsenstallingen zijn
- Wat mag wel en wat mag niet?
Speed pedelec
- Elektrische trapondersteuning
- Max. 45 km/h
- Rijden op de weg
- Gele kentekenplaat
- Verzekering verplicht
- Helm verplicht
- Rijbewijs verplicht
E-step
- Elektrisch
- Moet RDW goedgekeurd zijn
- 16 jaar
- Op het fietspad
- Verzekering verplicht
- Rijbewijs verplicht
- Helm verplicht
Oriëntatievragen
- Welke nieuwe elektrische vervoersmiddelen ken je?
- Welke zou jij willen gebruiken om naar school te gaan?
- Welke voordelen heeft een elektrisch vervoermiddel?
- Welke nadelen heeft een elektrisch vervoermiddel?
- Aan wat voor soort vervoermiddel is er behoefte?
- Is het op het fietspad nog wel veilig?
Verdiepende vragen
- Noem drie verschillende elektrische vervoersmiddelen en noteer:
- welke energievorm ze gebruiken;
- hoe snel ze gaan;
- de actieradius (hoe ver ze kunnen komen);
- wat de voordelen zijn;
- wat de nadelen zijn.
- Staat een pedelec wel op tijd stil voor een overstekend kind?
- Welke regels zijn er om een e-step veilig te kunnen gebruiken?
2 De opdrachtgever
Beste Leerling,
Ik ben Rypke Procee, directeur van zwembad De Waterrakkers*.
Bij ons mooie zwembad zien wij steeds vaker dat mensen met een e-bike komen of met een pedelec of met een e-step. We zien ook steeds vaker dat moeders met een bakfiets komen. Sommige zelfs met een elektrische bakfiets. Al die nieuwe vervoersmiddelen dat geeft soms een beetje problemen in onze fietsenstalling. Er is niet altijd voldoende ruimte en er zijn ook geen oplaadpunten. Gelukkig gaan wij binnenkort onze fietsenstalling vervangen. Er komt een nieuwe fietsenstalling. Zouden jullie ons willen helpen bij het ontwerpen en bij het maken van plannen voor zo’n fietsenstalling? Dat zou heel erg helpen. Alvast bedankt!
*Fictieve rol.
Programma van eisen:
- De stalling moet passen op een stuk van 25 meter lang en 30 meter breed.
- De fietsen en andere vervoersmiddelen moeten droog staan als het regent.
- Er moet plaats zijn voor de fietsen en vervoersmiddelen van 1000 bezoekers.
- Er moeten plaatsen zijn waar tegen betaling kan worden opgeladen.
- Er moeten plaatsen zijn voor bakfietsen.
- De stalling moet rekening houden met vervoersmiddelen die nog in opkomst zijn.
- Voor elke vervoermiddel moet een stal-plek worden ontworpen.
3 Informatie en inspiratie
Voorbeelden
Uit de kranten:
ProRail zit in zijn maag met bakfietsen en e-bikes (AD)
Utrecht herbergt grootste fietsenstalling ter wereld (De Telegraaf)
Nog eens 75 miljoen voor fietsenstallingen (De Telegraaf)
Jeugd omarmt de e-bike (De Telegraaf)
Steeds meer elektrische vervoersmiddelen in de stad (AT5)
Informatieve sites en filmpjes
Studie naar innovatieve en duurzame fietsenstalling
Verschillende elektrische vervoersmiddelen vergeleken
Verwijzingen naar Overal NaSk
- Overal NaSk 1-2: Hoofdstuk 4 Beweging
- Overal NaSk1 3vmbo-b: Hoofdstuk 6 Bewegen
- Overal NaSk1 3vmbo-kgt: Hoofdstuk 7 Kracht en beweging
- Overal Natuurkunde 3hv: Hoofdstuk 4 Kracht en beweging
Vaardigheden
4 Proces / Hoe gaan we werken?
Globale tijdpad
Informatie over het project | Vandaag |
Groepjes maken en groepsafspraken.
Gebruik het groepsformulier. |
|
De opdracht omschrijven.
Gebruik het opdrachtformulier. |
|
Overleg en spreek af wie wat doet voor de volgende keer. | |
Uitwerken | |
Eindresultaat klaar | |
Presenteren |
Formulieren
Hierin leg je de afspraken vast die je in de groep maakt. Voor je verder gaat moet je dit aan je docent laten zien.
Hierin schrijf je in je eigen woorden op wat de opdracht is en wat je uiteindelijk gaat maken of opleveren. Als je dit hebt ingevuld ga je naar je docent voor een Go op het project.
In dit formulier noteer je hoe je met je groep gaat werken. Hoe vaak je overlegt en welke afspraken je elke keer maakt. Ook dit laat je door je docent aftekenen.
Wil je meer weten over onze methodes voor Natuurkunde en NaSk?
Naar website Overal Naar website Pulsar