NU Actueel

Zomercarnaval Rotterdam en melkbusschieten

  • 11 december 2023
  • Niveau: Vmbo bovenbouw
  • Bron: NOS
 - NU Actueel Video bekijken

Het Zomercarnaval Rotterdam staat vanaf nu op de internationale Unesco-lijst van immaterieel erfgoed. De Unesco-lijst van de Verenigde Naties telt bijna 700 tradities, gebruiken en ambachten uit de hele wereld ‘die het waard zijn om door te geven aan nieuwe generaties’.
Bij immaterieel erfgoed horen praktijken, gewoonten, kennis en vaardigheden van vandaag. Ze zijn in het verleden ontstaan en worden doorgeven aan de volgende generaties. Immaterieel erfgoed geeft mensen een gevoel van identiteit. Met identiteit worden eigenschappen en kenmerken bedoeld waarmee een groep zich van andere groepen onderscheidt.
Het Zomercarnaval van Rotterdam stond al op de Nederlandse lijst van immaterieel erfgoed. De bonte stoet praalwagens, carnavalsgroepen en dansers laat de diversiteit van Nederland zien en verbindt mensen. Volgens Unesco grijpt het Zomercarnaval terug op carnavalstradities uit het Caribische deel van het koninkrijk en uit Kaapverdië, Suriname en Spanje. “Groepen met verschillende achtergronden bereiden zich een jaar lang voor. Deze gezamenlijke inspanning maakt het Zomercarnaval tot ‘levend erfgoed van de mensheid’.”
Het melkbusschieten met carbid in Kampen is officieel Nederlands immaterieel erfgoed. In Kampen wordt, in tegenstelling tot in veel andere plaatsen, zittend op een bus met carbid geschoten. Bovendien gebeurt dit gewoon op straat in de stad.

 Bron: NOS, www.immateriaalerfgoed.nl, bewerkt

Opdrachten onderbouw

1 Bekijk de twee filmpjes over het Zomercarnaval en het melkbusschieten en lees de tekst.
a Tot welke geografische invalshoek behoren deze twee activiteiten?
b Wat is immaterieel erfgoed?
c Bekijk het filmpje van Schooltv. Wat is carbidschieten?
d Leg uit hoe het carbidschieten en melkbusschieten bijdraagt aan goede sociale verhoudingen in het dorp.
e Wat is de overeenkomst tussen het Rotterdamse Zomercarnaval en het Kamper melkbusschieten? Tip: gebruik het woord ‘identiteit’ in je antwoord.

2 Bekijk de lijst van het immaterieel erfgoed in Nederland.
a Welk immaterieel erfgoed van de lijst komt uit jouw omgeving? Ken je het? Zou je het willen kennen? Leg je antwoord uit.
b Zoek eens op ‘kerst’, ‘oudejaarsdag’ en ‘nieuwjaar’. Welke tradities of gewoonten die je kent van deze feestdagen mis je op de lijst?
c Bij het bepalen van de identiteit van een groep mensen spelen lokalisme en regionalisme een rol.
Bekijk de Twentse krentenwegge in de lijst. Hoort de krentenwegge bij lokalisme of regionalisme? Leg je antwoord uit.
d Bekijk het Staphorster stipwerk. Hoort dit immaterieel erfgoed bij lokalisme of regionalisme? Leg je antwoord uit.
e In de lijst kom je ook hennakunst en keti koti tegen. Waarom zijn deze twee belangrijk voor de identiteit van bepaalde inwoners in Nederland?

3 Bekijk de internationale Unesco-lijst van immaterieel erfgoed.
a Zoek Nederland op. Wat staat er van Nederland naast het Zomercarnaval nog meer op deze lijst?
b Leg van één van de Nederlandse immateriële erfgoederen uit wat het is.
c Welk onderdeel van de Nederlandse erfgoedlijst zou je graag terugzien op de internationale lijst? Leg je antwoord uit.
d Wat kunnen de voordelen van immaterieel erfgoed zijn als het op een Nederlandse of een internationale lijst komt te staan?
e Wat kunnen de nadelen ervan zijn?

Meer informatie over dit onderwerp kun je vinden in deel 3, hoofdstuk 3 Grenzen en identiteit.

Wil je meer weten over onze aardrijkskundemethode buiteNLand?

Naar website

De volgende NU Actueel verschijnt uiterlijk op dinsdag 16 januari 2024.