NU Actueel

Weg met die BN-ers in gokreclames!

 - NU Actueel Video bekijken

Andy van der Meijde, Sjaak Swart, Ellie Lust en Dick Advocaat zijn voortaan niet meer te zien in gokreclames. Voor gokreclames mogen vanaf 30 juni geen oud-voetballers of andere bekende Nederlanders meer worden ingezet. Die maatregel moet gokverslaving onder jongvolwassenen en kwetsbare mensen tegengaan. Het is de eerste aanpassing van de reclameregels sinds de opening van de online gokmarkt in oktober van vorig jaar.

Opdrachten:

  1. Sinds 1 oktober mag je online gokken bij deze legale casino’s in Nederland. Sindsdien is het aantal casino reclames op televisie explosief gestegen. Zowel politiek als maatschappelijk gezien is er ophef over gokreclames op tv. Waarom is hier ophef over?
  2. Wat verstaan we onder de definitie ‘rolmodellen in gokreclames’?
  3. Procentueel is het aantal online gokkers sinds de legalisering niet gestegen. Waarom is legaal gokken dan toch een probleem?

 

Eigen mening:

We kennen allemaal de reclames van Betcity met Andy van der Meijde en de commercials van Toto met Wesley Sneijder en Dick Advocaat. Dergelijke rolmodellen zouden van (grote) invloed zijn op vooral jongeren om te gaan gokken.

  1. Hebben gokreclames bij jou er toe geleid dat je meer bent gaan gokken? Waarom wel / niet? Motiveer je mening.

Op televisie, in bushokjes, op billboards, op je smartphone, overal zie je Andy van der Meijde, Sjaak Swart, Wilfred Genee en Wesley Sneijder vertellen dat online gokken zo leuk is. De BN’ers krijgen hier een smak geld voor, terwijl ze ervoor zorgen dat het aantal gokverslaafden in Nederland rap toeneemt.

Stelling: ‘Er moet een verbod komen op reclames voor online gokken’

  1. Eens of oneens? Motiveer je mening.

Op de poster van het satirische tv-programma Even tot Hier staan de meewerkende BN’ers en oud-voetballers afgebeeld als verliezers. ‘Losers zijn er al genoeg’, staat boven de hoofden van Ronaldinho, Wesley Sneijder, Jack van Gelder, Andy van der Meijde, Sjaak Swart, Wim Kieft en Wilfred Genee. ‘Gokken: de grootste kans op een kutleven’, is de slogan daaronder. De campagne tegen (online) gokken kreeg veel bijval op social media van mensen en organisaties.

Stelling: ‘Gokken: de grootste kans op een kutleven’

  1. Eens of oneens? Motiveer je mening.

 

Extra filmpje: Waarom jij overal gokreclames ziet (8.27 min)

Extra info: Oud-voetballers en andere BN’ers voortaan uit gokreclames

Extra info:  Verbod rolmodellen in gokreclames, regels steeds strenger

 

Wil je meer weten over NU Burgerschap?

Ga naar de site