NU Actueel

Spotify wil mensen naar de stembus krijgen met een EU-playlist

  • 13 mei 2019
  • Niveau: Bovenbouw
  • Bron: NOS.nl
 - NU Actueel Video bekijken

Spotify gebruikers van 18 jaar en ouder krijgen een advertentie te zien om ze eraan te herinneren dat ze binnenkort kunnen stemmen voor de Europese verkiezingen. Bij de advertentie hoort een speciale afspeellijst met 28 nummers, uit ieder EU-land één. Voor Nederland staat Songfestivaldeelnemer Duncan Laurence in de lijst met zijn nummer Arcade. Spotify hoopt hiermee mensen zover te krijgen om naar de stembus te gaan. Het bedrijf gelooft dat stemmen een van de beste manieren is om je stem te laten horen.

 Opdrachten:

  1. Lees het artikel over Sportify op NOS.nl. Welk ander sociale netwerk maakt melding van de verkiezingen?
  2. Wat is jouw mening: kan een advertentie op sociale media ervoor zorgen dat meer mensen naar de stembus gaan? Leg uit waarom wel of niet.
  3. Bekijk op Schooltv.nl de aflevering van Histoclips over de Europese Unie. Laat op een tijdlijn zien hoe de oprichting van de Europese Unie verliep.
  4. Leg uit waarom de EU opgericht is.
  5. Geef jouw mening: heeft de Europese Unie de doelen die ze bij de oprichting had, bereikt? Onderbouw je mening met argumenten.
  6. Bespreek samen: Wat merk je in het dagelijks leven in Nederland van de Europese Unie? Maak een overzicht van voor- en nadelen van de samenwerking.
  7. Bekijk het filmpje over de EU op NOS.nl. Maak een infographic van de belangrijkste organisaties binnen de EU. Zorg dat je de taken en bevoegdheden daarin duidelijk vastlegt.
  8. Leg uit waarom de verkiezingen voor het Europees Parlement belangrijk zijn voor alle inwoners van de Europese Unie.

Meer informatie over de EU?

Wil je meer weten over onze geschiedenismethode Geschiedeniswerkplaats?

Naar website