NU Actueel

Roermond wil eerherstel voor ‘heksen’ die eeuwen geleden vermoord werden

 - NU Actueel Video bekijken

Roermond wil inwoners die vier eeuwen geleden zijn vermoord omdat ze als heks werden gezien alsnog eren. De burgemeester Rianne Donders noemt de gebeurtenissen “afschuwelijk”. “Onschuldige mensen, voornamelijk vrouwen, werden volledig ten onrechte vervolgd en ter dood veroordeeld voor iets (hekserij) wat ze nooit hadden kunnen doen. Het is een onderdeel van ons verleden waaraan we niet voorbij kunnen en mogen gaan.” Op twee plaatsen moet aandacht worden gegeven aan deze “zwarte bladzijde uit de geschiedenis van de stad”. De gemeente Roermond gaat met organisaties die zich bezighouden met erfgoed in gesprek over hoe het eerherstel eruit moet gaat zien.

Opdrachten:

  1. Lees het artikel op NU.nl.
    1. Schrijf op op welke twee plekken de gemeente aandacht zou willen gaan geven aan de heksenvervolgingen.
    2. Wat wil de gemeente nog meer doen?
    3. Is Roermond de enige gemeente die dit doet? Leg je antwoord uit.
  2. Bekijk het filmpje hierboven van Verleden van Utrecht of gebruik een filmpje van Schooltv.nl hieronder.
    1. Waaraan dachten mensen dat je een heks kon herkennen?
    2. Op welke manieren werd vastgesteld of iemand een heks was?
    3. Wat gebeurde er met mensen waarvan was vastgesteld dat ze heks waren?
  3. Gebruik de informatie op Mijngeschiedenis.be over heksenvervolging.
    1. Waar vond de heksenvervolging plaats?
    2. Tussen welke jaartallen vond de heksenvervolging plaats?
    3. Noteer de naam van de tijdvakken die hierbij passen.
    4. Noteer ook de naam van de perioden waarin dit plaatsvond.
    5. Welke rol speelde paus Innocentius VIII bij de heksenvervolging?
    6. Welke andere vier oorzaken worden er genoemd voor de toename van heksenvervolging?
  4. In het artikel van NU.nl staat dat de gemeente initiatieven van scholen wil ondersteunen, “mede vanwege de parallellen die met het heden gemaakt kunnen worden”.
    1. Wat wordt bedoeld met “parallellen met het heden”?
    2. Noteer een voorbeeld van zulke parallellen.

Meer informatie?

Wil je meer weten over onze geschiedenismethode Geschiedeniswerkplaats?

Naar website