NU Actueel

NOS Stories heeft 1 miljoen volgers op Instagram

 - NU Actueel Video bekijken

Het Instagramkanaal van NOS Stories, met nieuwsvideo’s en explainers voor jongeren van 13-18 jaar, begon als NOS Kort, met nieuwsvideo’s van 15 seconden. In 2018 werd het kanaal omgedoopt tot NOS Stories en groeide het uit tot hét nieuwsplatform voor jongeren.

“We gebruiken Instagram waarvoor het bedoeld is: een sociaal medium waarop je in gesprek gaat met je publiek”, vertelt Gonnie Spijkstra, adjunct-chef van Stories en NOS op 3. “Zo weten we wat er speelt in de wereld van jongeren. En we laten zien waar hun belevingswereld journalistiek wordt”, bijvoorbeeld met kledingregels op school en extreemrechtse memes op sociale media. Jongeren stonden bekend als moeilijk te bereiken groep, met weinig aandacht voor de actualiteit. NOS Stories wist deze doelgroep te bereiken en aan zich te binden.”

 

Opdrachten:

  1. Waarom wordt bij het vak burgerschap vaak een koppeling gemaakt met de actualiteit?
  2. Waarom gebruiken we vaak de vragen wie, wat, waar, hoe en waarom en een actueel voorbeeld om een onderwerp / begrip uit te leggen?
  3. Ben jij wel of niet één van de 1 miljoen volgers van NOS Stories op Instagram? Motiveer je antwoord.
  4. Waarom richt NOS Stories zich steeds meer op TikTok dan op Instagram en andere social Media?
  5. Hoe belangrijk vind jij het vak burgerschap op het mbo?
  6. Hoe belangrijk vind jij het dat actualiteiten (het nieuws) een belangrijk onderdeel zijn van het vak burgerschap en van de methode Nu Burgerschap?

 

Eigen mening:

Stelling: ‘Iemand met een goede algemene ontwikkeling en die op de hoogte is van het nieuws, bereikt meer in het leven’

  1. Eens of oneens? Motiveer je mening.
  2. Ken jij de inhoud / de achtergrond van de 8 items die staan afgebeeld op de foto? Bekijk de nieuwsitems.

 

Extra info over NOS Stories

 

Wil je meer weten over NU Burgerschap?

Ga naar de site