Hoe zit het nou met kernenergie?
- Lesopener
- 22 maart 2021
- Niveau: Bovenbouw
De tekst van deze week komt van Oneworld, een website met onafhankelijke journalistiek over mondiale verbondenheid en duurzaamheid.
Lees het artikel en beantwoord de vragen.
1 De inleiding begint met een…:
a. Actualiteit
b. Anekdote
c. Historisch feitje
d. Probleemstelling
2 In de eerste drie alinea’s zit veel ‘figuurlijk’ taalgebruik. Wat wordt bedoeld met de volgende formuleringen: ‘een middelvinger naar’, ’te planten’, ‘op hoge poten’ en ‘standpunten aankleden met’.
3 In de tweede alinea van het deel ‘Kan kernenergie de klimaatcrisis oplossen?’ staan diverse signaalwoorden. Welke verbanden geven de volgende signaalwoorden aan: ‘bijvoorbeeld’, ‘bovendien’, ‘eerder’.
4 In de tekst worden veel voor- en nadelen van kernenergie tegenover elkaar gezet. Noem 4 voordelen en 4 nadelen.
5 In het deel ‘Wat kost het?’ worden voorbeelden aangehaald van twee reactoren in het Amerikaanse Georgia. Wat wil de schrijver aantonen met deze voorbeelden?
6 In de derde alinea van het deel ‘En kernrampen dan?’ wordt een argument gebruikt op basis van:
a. Autoriteit
b. Nut
c. Vergelijking
d. Voor- en/of nadelen
7 De tekst eindigt met twee opties voor de toekomst. Welke is volgens jou het beste? En waarom?