NU Actueel

Hoe vul je theaterzalen met al die coronaregels?

 - NU Actueel Video bekijken

Hoe vul je Theaterzalen met al die coronaregels?

Theaters en bioscopen hebben dit jaar nog nooit zo weinig bezoekers gehad. Dat komt door allerlei coronaregels. Zo ging deze eindmusical in groep 8 niet door. Terwijl dat met genoeg afstand houden vaak wel had gemogen.

In het artikel van nu.nl lees je hoe wiskunde helpt om de zalen wat voller te krijgen.

Opdrachten:

  1. Bekijk de eindmusical in groep 8. In de video wordt verteld hoeveel mensen vanaf 1 juli in de zaal zouden mogen en dat elk kind twee personen mag uitnodigen. Hoeveel kinderen deden er dan in de musical mee?
  2. In de zaal zijn aan de linkerkant rijen met gele, oranje en rode stoelen. Teken van de drie voorste rijen telkens de eerste 10 stoelen.
  3. Door welke coronamaatregel moeten veel stoelen onbezet blijven?
  4. De stoelen hebben bepaalde afmetingen. Die kun je zien in figuur 1 (scroll wat naar beneden). Bereken de lengte van tien stoelen naast elkaar.
  5. Geef aan op welke stoelen in de tweede rij iemand mag zitten, zodat niemand te dicht in de buurt zit.
  6. Hoeveel procent van de 30 stoelen stoelen is dan bezet?
  7. Ga naar het artikel in nu.nl. Wiskundigen hebben berekend dat de Grote Zaal van het Muziekgebouw Eindhoven voor een derde deel gevuld mag zijn. Welk deel van de stoelen blijft dan onbezet?
  8.  Hoeveel bezoekers mogen er dan in de zaal?
  9. In de afbeelding op nu.nl zie je groene en rode blokjes. Welk patroon van rode en groene blokjes naast elkaar zie je?
  10. Bekijk de video over een trapezium. Teken het trapezium dat je in de afbeelding met de blokjes ziet.
  11. Met een motief dat je telkens kunt kopiëren kun je de hele afbeelding maken. Teken het motief dat je in de afbeelding met de blokjes ziet.

Bronnen: eindmusical in groep 8 , nu.nl, trapezium , wetenschap.nu

Wil je meer weten over Moderne Wiskunde?

Naar website