NU Actueel

Hoe vul je theaterzalen met al die coronaregels?

 - NU Actueel Video bekijken

Hoe vul je Theaterzalen met al die coronaregels?

Theaters en bioscopen hebben dit jaar nog nooit zo weinig bezoekers gehad. Dat komt door allerlei coronaregels. Zo ging deze eindmusical in groep 8 niet door. Terwijl dat met genoeg afstand houden vaak wel had gemogen.

In het artikel van nu.nl lees je hoe wiskunde helpt om de zalen wat voller te krijgen.

Opdrachten:

  1. Bekijk de eindmusical in groep 8. In de video wordt verteld hoeveel mensen vanaf 1 juli in de zaal zouden mogen en hoeveel personen elk kind dan mag uitnodigen. Hoeveel kinderen deden er dan in de musical mee?
  2. In de zaal zijn aan de linkerkant rijen met gele, oranje en rode stoelen. Teken van de vijf voorste rijen telkens de eerste 10 stoelen.
  3. Door welke coronamaatregel moeten veel stoelen onbezet blijven?
  4. De stoelen hebben bepaalde afmetingen. Die kun je zien in figuur 1 (scroll wat naar beneden). Bereken de oppervlakte die de vijf rijen stoelen innemen.
  5. Geef in jouw tekening aan op welke stoelen iemand mag zitten, zodat niemand te dicht in de buurt zit.
  6. Hoeveel procent van de stoelen is dan ongeveer bezet?
  7. Ga naar het artikel in nu.nl. Wiskundigen hebben berekend dat de Grote Zaal van het Muziekgebouw Eindhoven voor een derde deel gevuld mag zijn. Hoeveel procent van de stoelen blijft dan onbezet?
  8.  Hoeveel bezoekers mogen er dan in de zaal?
  9. In de afbeelding op nu.nl zie je groene en rode blokjes. Welk patroon van rode en groene blokjes zie je?
  10. Bekijk de video over een trapezium. Je ziet in de afbeelding met de blokjes een trapezium die om zeven stoelen is getekend. Teken dit trapezium op schaal 1 : 10.
  11. Met een motief dat je telkens herhaalt kun je de hele afbeelding met de blokjes maken. Teken dit motief.

Bronnen: eindmusical in groep 8 , nu.nl, trapezium , wetenschap.nu

Wil je meer weten over Moderne Wiskunde?

Naar website