NU Actueel

DNA om slachtoffers watersnoodramp 1953 te identificeren

  • 23 januari 2023
  • Niveau: Onderbouw
  • Bron: NU.nl
 - NU Actueel Video bekijken

In 1953 kwamen grote delen van Zuidwest Nederland onder water te staan. Dijken en huizen werden weggespoeld en er vielen 1836 slachtoffers door de ramp. Daarvan zijn er nog altijd 105 vermist. Maar er zijn ook tientallen doden naamloos begraven, omdat ze destijds niet konden worden geïdentificeerd. Nu, zeventig jaar later, staan familieleden van vermisten DNA af, in de hoop alsnog de identiteit van slachtoffers te kunnen achterhalen.

Opdrachten:

  1. Bekijk het artikel en het filmpje op NU.nl.
    1. Beschrijf de watersnoodramp: wat gebeurde er, wanneer (hoe lang is dat nu geleden), waar, wie waren erbij betrokken?
    2. Noteer een gevolg van de ramp op korte termijn.
    3. Noteer ook een gevolg van de ramp op lange termijn.
    4. Leg uit waarom mensen nu DNA afstaan.
  2. Gebruik je lesboek of de informatie op canonvannederland.nl over de Zuiderzeewerken.
    1. Beschrijf de Zuiderzeewerken: wat waren dat, wanneer was dat (hoe lang is dat nu geleden), waar, wie werkten eraan mee?
    2. Noteer een oorzaak van de Zuiderzeewerken.
    3. Noteer een gevolg van de Zuiderzeewerken.
    4. Vergelijk de Zuiderzeewerken met de Deltawerken. Maak een overzicht van overeenkomsten en verschillen.
  3. Gebruik je lesboek of de informatie op canonvannederland.nl over de Beemster.
    1. Beschrijf de inpoldering van de Beemster: wat was dat, wanneer was dat (hoe lang is dat nu geleden), waar, wie werkten eraan mee?
    2. Noteer minstens twee oorzaken van de inpoldering.
    3. Noteer minstens twee gevolgen van de inpoldering.
    4. Vergelijk de inpoldering met de Deltawerken. Maak een overzicht van overeenkomsten en verschillen.
  4. Onderzoek hoe het er nu voor staat. Gebruik de bronnen hieronder.
    1. Leg uit of tegenwoordig nog een overstroming kan plaatsvinden.
    2. Er wordt van alles gedaan om een nieuwe ramp te voorkomen. Geef twee voorbeelden en leg uit hoe die Nederland moeten beschermen.
    3. Leg uit op welke manier het verleden invloed heeft op het heden.

Meer informatie?

Wil je meer weten over onze geschiedenismethode Geschiedeniswerkplaats?

Naar website