NU ActueelBeta

De sinaasappelexpres

 - NU Actueel Video bekijken

Met speciale gekoelde containers pendelt de CoolRail drie keer per week tussen Rotterdam en Valencia. Niet goedkoper, wel een stuk duurzamer.

Aan het fruit is het niet af te zien, maar een deel van de sinaasappelen en mandarijnen die de consument de komende week bij Albert Heijn koopt is ‘groener’ dan de rest. Deze vruchten zijn de afgelopen dagen met de trein in twee etmalen van Valencia naar Rotterdam gebracht. Normaal gebeurt dat per vrachtwagen, over dichtslibbende wegen en met een grote impact op het milieu.

Deze  ‘sinaasappelexpres’ maakt 12.096 ritten met vrachtwagens overbodig. Dat scheelt 70 tot 90 procent in de uitstoot van CO2, waardoor de ecologische voetafdruk kleiner wordt. Alleen is de verbinding nog niet optimaal, want aan de grens van Frankrijk met Spanje moeten de containers nog worden overgeladen, omdat het Spaanse spoor smaller is. Dat kost zo’n zes uur.’

De CoolRail gaat leeg naar Valencia, op plastic kratten na waarin de telers hun fruit verpakken. Ook deze kratten dragen bij aan een duurzamer transport, legt topman Scheringa van Euro Pool Group uit. ‘Je hebt minder verspilling dan bij kartonnen verpakkingen. Onze kratten gaan zo’n zeven jaar mee.’

De CoolRail vervoert voorlopig alleen nog citrusfruit. ‘We gaan hierna kijken of het ook kan met meloenen en steenfruit, zegt algemeen directeur Maarten van Hamburg van Bakker Barendrecht, al zestig jaar ‘hofleverancier’ van Albert Heijn. ‘Het gaat nu nog om een kwart van de totale hoeveelheid sinaasappelen, citroenen en mandarijnen.’ Er zijn ook nog vrachtwagens nodig om de laatste 15 kilometer te overbruggen tussen het overslagterrein voor de goederentrein in Rotterdam en het centrale depot van Van Hamburgs bedrijf in Barendrecht. Van daaruit wordt het fruit naar de AH-winkels gedistribueerd. In Spanje stopt de trein bij wijze van spreken voor de deur van de fruittelers.

Vrij naar VK en NOS

Kennis  

Bekijk het filmpje, de afbeelding en lees de tekst. Gebruik de Bosatlas of de kaarten.

1a De trein rijdt in twee etmalen van Valencia naar Rotterdam. Hoeveel uur is de trein dus onderweg?
b De ecologische voetafdruk wordt door dit treintransport kleiner. Leg dit uit.
c In de tekst wordt gesproken van citrusfruit en steenfruit. Geef daar eens voorbeelden van.

2 Bekijk het filmpje.
a In welke plaats speelt het filmpje zich af en hoe kun je dat zien?
b Wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen het vervoer per vrachtwagen en per spoor?
c Heeft CoolRail de politieke wind nu mee of tegen met dit vervoer? Leg je antwoord uit.

 

Atlas GB (55) of de digitale GB.

GB 120 – GB 114

3a Vergelijk op kaart 120 de ligging van de steden Almeria en Valencia met elkaar. Noem twee verschillen en een overeenkomst tussen de ligging van beide steden.
b Bekijk nu kaart 114. Welke twee landbouwproducten worden rond Almeria verbouwd en welke vier landbouwproducten rond Valencia?
c Uit Almeria komt meer fruit en groenten. Dit kun je niet op de kaart aflezen maar wel zien met ‘Google Earth’. Open het programma en vlieg naar Almeria. Zoom in op het gebied ten oosten van de stad en bekijk dit met Street view. Wat is hier zo opvallend?
d Vergelijk nu de situatie in Valencia met GoogleMaps en StreetView. Op kaart 114 wordt ten zuiden aan de stad Valencia rijst verbouwd. Gebruik kaart 120 (GB). Hoe kun je dat zien?

GB 90C – GB 90D

4a Tussen welke Spaanse en welke Franse plaats ondervindt CoolRail ongeveer zes uur oponthoud en hoe komt dit?
b Vergelijk kaart 90C (GB55) met kaart 90D. Hoe kun je zien dat er meer verkeer over de weg gaat dan over het spoor?
c Wat is opvallend aan het spoornet tussen Spanje en Frankrijk? Leg uit hoe dit komt.

GB 61A – GB 24

5a Bekijk kaart 61A (GB55) Via welke Nederlandse plaats komt de ‘Sinaasappelexpres’ Nederland binnen?
b Vindt er meer vervoer over water of over het spoor in Nederland plaats?
c Bekijk kaart 24 (GB55). De ‘sinaasappelexpres’ rijdt via Barendrecht naar het overslagterrein te zuiden van Pernis. Hoeveel inwoners heeft Barendrecht volgens de kaart?
d Wat gebeurt er op dit overslagterrein?

 

Wil je meer weten over onze aardrijkskundemethode buiteNLand?

Naar website