NU Actueel

De ‘border wall’

  • 4 februari 2019
  • Niveau: Onderbouw
  • Bron: NOS
 - NU Actueel Video bekijken

Victorina Morales (45) uit Guatemala kwam in 1999 probleemloos Californië binnen. Zij woont al twintig jaar illegaal in de VS en werkte ruim vijf jaar als schoonmaakhulp in een golfclub van Donald Trump.

Ze omschreef hem tegenover The New York Times als een vriendelijke, gulle man, die haar vaak vijftig of honderd dollar fooi gaf. Vicorina is door een Democratisch Congreslid uitgenodigd om dinsdag 5 februari 2019 aanwezig te zijn bij State of the Union, de ‘troonrede’ van Trump in het Congres (de Senaat en het Huis van Afgevaardigden). Haar boodschap dinsdag aan de president? ‘Vergeet de muur, stop met het uit elkaar halen van gezinnen en kom met immigratiehervorming’, zei ze vrijdag tegen het persbureau AP.

Trump weigerde op 21 december een voorlopige begrotingswet te tekenen, omdat daarin niet 5,7 miljard dollar voor een grensmuur voorkomt. De Democraten willen niet instemmen met dat bedrag. Het gevolg was een ‘government shutdown’, die de langste was tot nog toe. Bij deze shutdown werden circa 380.000 medewerkers van negen departementen naar huis gestuurd en kregen ze niets betaald. Nog eens 420.000 ambtenaren werken bij diensten die het werk niet mogen neerleggen, zoals de douane of de post. Zij moeten onbetaald doorwerken, maar krijgen  hun salaris alsnog als de shutdown is beëindigd.

Een ding is zeker; President Trump moet en zal zijn ‘border wall’ krijgen. Maar wat wil Trump precies met die muur aan de grens van Mexico? En heeft zo’n muur eigenlijk wel effect?

Bron: VK en NOS

 

Opdrachten onderbouw

Lees de tekst, bekijk de filmpjes en de foto’s. Klik hier om een filmpje uit 1993 te bekijken.

1a Hoe lang is Victorina al illegaal in de VS?
b Met welke toespraak in Nederland kun je de State of de Union vergelijken?
c Welke partij vertegenwoordigt Trump?
d Wat was de oorzaak van de shut down en wat voor gevolgen had dit?

 

Gebruik de foto’s  om na te gaan wat je al weet van het grensgebied tussen de VS en Mexico. Dat doe je door het stellen van de vijf W-vragen. Vragen die beginnen met ‘waar, wat, wanneer, wie en waarom’ helpen je bij aardrijkskunde om een situatie te beschrijven. Eerst verdeel je de foto in twee helften.
a Waar is de linkerhelft van de foto en waar is de rechterhelft?
b Wat is hier te zien?
c Waar dient de weg voor?
d Wie heeft het hek gebouwd?
e Waarom is het hek daar?
f Waarom wonen er aan de Mexicaanse kant wel mensen en aan de Amerikaanse kant niet?
g Waarom staat er geen hek ten oosten van de stad Ciudad Juárez? Kijk ook even op GB 204.
h Hoe lang is de grens tussen Mexico en de VS?

3
a Bij welke grensovergang speelt het eerste filmpje zich af?
b Op welke manieren komen de mensen vanuit Mexico hier de grens over?
c Hoeveel kilometer muur is er tijdens de regeerperiode van Trump bijgebouwd?
d Waar is het geld van Trump wel voor gebruikt?
e Op welke plekken is geen muur nodig?

4
a Is het aantal illegale immigranten de laatste jaren toegenomen of afgenomen? Bewijs dit met getallen.
b Canadezen komen op een makkelijke manier de VS binnen, waarom kunnen veel migranten uit Mexico deze manier niet nadoen?

 

Wil je meer weten over onze aardrijkskundemethode buiteNLand?

Naar website