NU Actueel

Albert Heijn verhoogt de prijzen

 - NU Actueel Afbeelding bekijken

Mede door de Corona crisis hebben supermarkten de laatste maanden topomzetten gedraaid. Er is gehamsterd en doordat de restaurants gesloten waren, is er meer voedsel in de supermarkten gekocht. Het lijkt erop dat dit niet de enige oorzaken zijn voor de hogere omzetten. Albert Heijn heeft bijvoorbeeld ook de prijzen van A-merken met gemiddeld 4% verhoogd. Beluister het audiofragment in het onderstaande artikel.

Opdrachten:

  1. Als zowel de prijzen als de omzet stijgen, is er dan sprake van een prijselastische of prijsinelastische vraag? Leg uit.
  2. Hoe zou je A-merk producten het beste kunnen typeren: een primair, secundair of inferieur goed? Leg uit.
  3. Hoe verwacht je dat concurrerende supermarkten zullen reageren op deze prijsstijgingen bij de Albert Heijn? Betrek in je antwoord het begrip heterogeen oligopolie.

Wil je meer weten over de prijsverhoging in supermarkten?

IPVdata: Prijsverhogingen in de supermarkten

 

Wil je meer weten over onze economiemethode Pincode?

Naar website