NU Actueel

350 jaar geleden, dat was dus in 1672 … Wat was er toen ook alweer?

 - NU Actueel Video bekijken

Je zult het dit jaar wel vaker tegenkomen, 350 jaar geleden. In Utrecht wordt van de zomer een tentoonstelling georganiseerd. In Groningen en Coevoerden een wandeling. In Zierikzee is de tentoonstelling al begonnen. Maar wat was er ook alweer aan de hand 350 jaar geleden? Het jaar 1672 wordt ook wel het Rampjaar genoemd. Het was voor Nederland een oorlogsjaar. Frankrijk, Engeland en twee Duitse staten vielen de jonge Republiek aan over land en op zee. Dat wordt nu herdacht.

Opdrachten:

  1. Bekijk het filmpje hierboven.
    1. Even opfrissen, waarom wordt de 17e eeuw ook wel de Gouden Eeuw genoemd?
    2. Wat was er zo bijzonder aan het bestuur van de Republiek in die tijd?
  2. Lees het artikel van Maxvandaag.nl en bekijk het filmpje over de aanval op Chatham.
    1. Beschrijf de redenen die de andere landen hadden om de Republiek aan te vallen.
    2. Wat zijn volgens jou de indirecte oorzaken van de oorlogen in 1672?
    3. Geef jouw mening. Vind jij de naam ‘rampjaar’ passend voor wat gebeurde in 1672? Of viel het wel mee en was het geen ‘ramp’? Of was er juist veel eerder/later/langer iets aan de hand?
  3. Bekijk de filmpjes van Schooltv.nl: Het einde van de Gouden Eeuw en Woerden en het Rampjaar 1672. Bekijk ook op RTVUtrecht.nl het artikel en het filmpje Van Rossem Vertelt: het rampjaar 1672 had Utrecht vooral aan zichzelf te danken.
    1. Leg uit waarom de Republiek zo’n moeite had om zich te verdedigen.
    2. Leg uit wat dat te maken heeft met de bestuursvorm uit die tijd.
    3. Waarom veronderstelde van Rossem dat het gewest Holland ervoor gezorgd zou hebben dat Utrecht zou worden buitengesloten van de waterlinie?
    4. Welke motieven had Utrecht om niet mee te doen aan de waterlinie?
    5. Beschrijf de economische en de politieke gevolgen van de oorlogen in 1672 voor de Republiek.
  4. Gebruik de bronnen hieronder.
    1. Leg uit waarom de gebeurtenissen uit 1672 nu herdacht worden.
    2. Geef aan wat jij een goede manier vindt om deze gebeurtenissen te herdenken. Leg je antwoord uit.

Meer informatie?

Wil je meer weten over onze geschiedenismethode Geschiedeniswerkplaats?

Naar website