Zomercarnaval Rotterdam en melkbusschieten
- 11 december 2023
- Niveau: Havo/vwo bovenbouw
- Bron: NOS
Het Zomercarnaval Rotterdam staat vanaf nu op de internationale Unesco-lijst van immaterieel erfgoed. De Unesco-lijst van de Verenigde Naties telt bijna 700 tradities, gebruiken en ambachten uit de hele wereld ‘die het waard zijn om door te geven aan nieuwe generaties’.
Bij immaterieel erfgoed horen praktijken, gewoonten, kennis en vaardigheden van vandaag. Ze zijn in het verleden ontstaan en worden doorgeven aan de volgende generaties. Immaterieel erfgoed geeft mensen een gevoel van identiteit. Met identiteit worden eigenschappen en kenmerken bedoeld waarmee een groep zich van andere groepen onderscheidt.
Het Zomercarnaval van Rotterdam stond al op de Nederlandse lijst van immaterieel erfgoed. De bonte stoet praalwagens, carnavalsgroepen en dansers laat de diversiteit van Nederland zien en verbindt mensen. Volgens Unesco grijpt het Zomercarnaval terug op carnavalstradities uit het Caribische deel van het koninkrijk en uit Kaapverdië, Suriname en Spanje. “Groepen met verschillende achtergronden bereiden zich een jaar lang voor. Deze gezamenlijke inspanning maakt het Zomercarnaval tot ‘levend erfgoed van de mensheid’.”
Het melkbusschieten met carbid in Kampen is officieel Nederlands immaterieel erfgoed. In Kampen wordt, in tegenstelling tot in veel andere plaatsen, zittend op een bus met carbid geschoten. Bovendien gebeurt dit gewoon op straat in de stad.
Bron: NOS, www.immateriaalerfgoed.nl, bewerkt
Opdrachten onderbouw
1 Bekijk de twee filmpjes over het Zomercarnaval en het melkbusschieten en lees de tekst.
a Tot welke geografische invalshoek behoren deze twee activiteiten?
b Wat is immaterieel erfgoed?
c Er bestaat ook zogenaamd materieel erfgoed. Geef hiervan twee Nederlandse voorbeelden.
d Bekijk het filmpje van Schooltv. Wat is carbidschieten?
e Wat is de overeenkomst tussen het Rotterdamse Zomercarnaval en het Kamper melkbusschieten? Tip: gebruik het woord ‘culturele identiteit’ in je antwoord.
f Beargumenteer aan de hand van het artikel of het Zomercarnaval de verwestering van culturen bevordert of juist tegen gaat.
g Leg uit op welke manier beide activiteiten bijdragen aan de sociale cohesie van een wijk of dorp.
2 Bekijk de lijst van het immaterieel erfgoed in Nederland.
a Welke drie van de 190 resultaten in deze lijst spreken je het meeste aan? Leg uit waarom je dat vindt.
b Welk immaterieel erfgoed van de lijst komt uit jouw omgeving? Ken je het? Zou je het willen kennen? Leg je antwoord uit.
c Zoek eens op ‘kerst’, ‘oudejaarsdag’ en ‘nieuwjaar’. Welke tradities of gewoonten die je kent van deze feestdagen mis je op de lijst?
d Bij het thema globalisering wordt het begrip regionalisme gebruikt. Wat wordt bedoeld met het begrip regionalisme? Kun je een voorbeeld in de lijst vinden dat hieraan bijdraagt?
3 Bekijk de internationale Unesco-lijst van immaterieel erfgoed.
a Zoek Nederland op. Wat staat er van Nederland naast het Zomercarnaval nog meer op deze lijst?
b Leg van één van de Nederlandse immateriële erfgoederen uit wat het is.
c Welk onderdeel van de Nederlandse erfgoedlijst zou je graag terugzien op de internationale lijst? Leg je antwoord uit.
d Beredeneer dat een vermelding van een erfgoed op de Unesco-lijst zowel voordelen als nadelen heeft.
Meer informatie over dit onderwerp kun je vinden in deel 4H, hoofdstuk 2 Wereld – Wereldbeeld, deel 4V, hoofdstuk 2 Wereld – Wereldbeeld, deel 5H, hoofdstuk 1 Wereld – Globalisering en deel 5V, hoofdstuk 2 Wereld – Globalisering.
Wil je meer weten over onze aardrijkskundemethode buiteNLand?
Naar websiteDe volgende NU Actueel verschijnt uiterlijk op dinsdag 16 januari 2024.