NU Actueel

Zittenblijven: Wel of niet zinvol?

  • 22 juni 2024
 - NU Actueel Video bekijken

Het lukt scholen in het voortgezet onderwijs onvoldoende om zittenblijven te beperken, ook al doen ze hun best. Dat constateert de onderwijsinspectie. Die vindt dat scholen hun maatregelen nog eens tegen het licht moeten houden en die toetsen op effectiviteit. De organisatie is bezorgd over de hoge aantallen leerlingen die blijven zitten.

“Zittenblijven is voor de meeste leerlingen ineffectief: resultaten worden niet beter en het demotiveert leerlingen”, schrijft de inspectie in het rapport De staat van het onderwijs 2024. “Zittenblijven moet dan ook zoveel mogelijk voorkomen worden.”

Ook veel scholen zijn van mening dat een schooljaar doubleren nogal wat negatieve effecten kan hebben op het kind in kwestie. Bovendien is het duur voor de samenleving. “Toch blijven er meer leerlingen zitten dan vroeger”, zegt de inspectie.

Van 15 naar 19 procent: Scholen geloven dat zittenblijven alleen zinvol is in uitzonderlijke gevallen, blijkt uit onderzoek. Bijvoorbeeld bij langdurige ziekte of een complexe thuissituatie. Toch stijgt het aantal zittenblijvers, ondanks alle pogingen om leerlingen niet te laten doubleren.

Opdrachten:

  1. Bekijk het artikel: Wat is de reden dat de onderwijsinspectie wil dat scholen hun best doen om zittenblijvers tegen te gaan?
  2. Wat zijn de belangrijkste negatieve gevolgen van zittenblijven volgens het rapport van de onderwijsinspectie?
  3. In welke gevallen vinden scholen dat zittenblijven wel zinvol kan zijn?
  4. Wat zijn de adviezen van de onderwijsinspectie om het aantal zittenblijvers te verminderen?
  5. Hoe kunnen scholen volgens de onderwijsinspectie ervoor zorgen dat scholieren makkelijker van niveau kunnen wisselen?
  6. Wat zijn de negatieve effecten van zittenblijven op een scholier?
  7. Waarom is zittenblijven duur voor de samenleving?
  8. Wat is de trend in het percentage zittenblijvers in havo 4 tussen 2018 en 2022 en hoe komt het dat in havo 4 zoveel scholieren blijven zitten?
  9. Waarom grijpen scholen in de bovenbouw vaker terug op klassieke overgangsnormen?

 

Eigen mening:

Stelling: ‘Met zittenblijven help je scholieren niet’.

  1. Eens of oneens? Motiveer je mening.
  2. Bekijk het filmpje: ‘Geef je school een cijfer’. Welk cijfer zou jij je school geven. Motiveer je antwoord.

 

Wil je meer weten over NU Burgerschap?

Ga naar de site