Wordt er te veel kleding gekocht en gemaakt?
- Duurzaamheid, Economisch, Politiek-juridisch
- 3 januari 2025
- Bron: NOS / NOS-Stories
De wegwerpmaatschappij wordt volgens de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) gekenmerkt door ‘fast fashion’, ‘fast furniture’ en bepaalde elektronica. Het gaat dan om producten van lage kwaliteit met een vaak korte levensduur. Die kunnen leiden tot milieuvervuiling, gezondheidsproblemen, CO2-uitstoot, uitputting van natuurlijke grondstoffen en uitbuiting van arbeidskrachten.
Veel producenten kiezen er volgens de Rli voor om de kosten van negatieve milieu- en gezondheidseffecten niet door te berekenen in de productprijzen. Ook krijgen producten een steeds kortere levensduur door keuzes in materiaalgebruik en productiemethoden. In sommige gevallen zou dat zelfs een bewuste strategie zijn, zodat producten sneller vervangen moeten worden. Dat is dan weer goed voor de omzet van bedrijven.
Verder wordt er volgens het de raad bij het ontwerp van veel producten geen rekening gehouden met de afdankfase: hoe een product moet worden ingezameld en vernietigd, of juist kan worden hergebruikt of gerecycled. Consumenten zouden niet altijd beschikken over informatie die ze in staat stelt om in winkels een verantwoorde keuze te maken.
Zo is de hoeveelheid afgedankte kleding in Nederland in de afgelopen 25 jaar ruimschoots verdubbeld: van ongeveer 8 naar 15 kilo per inwoner per jaar. ‘Fast fashion’ is de afgelopen decennia gemeengoed geworden. Wereldwijd is het aantal keren dat een kledingstuk wordt gedragen in vijftien jaar tijd met 36 procent gedaald. Dat betekent dat kleding steeds sneller wordt weggegooid.
Opdrachten:
Bekijk het filmpje en het artikel:
- Wat probeert Kiki in het filmpje te benadrukken met de enorme berg weggegooide kleding?
- Waarom maken kledingmerken vaak meer kleding dan nodig is?
- Wat hopen de mensen die actie voeren te bereiken bij kledingbedrijven?
- Wat wordt bedoeld met een ‘wegwerpmaatschappij’?
- Welke problemen kunnen ontstaan door de wegwerpmaatschappij?
- Waarom berekenen producenten vaak de kosten van negatieve effecten niet door in de prijs van hun producten?
- Hoe draagt ‘fast fashion’ bij aan de problemen van de wegwerpmaatschappij?
- Waarom worden producten soms bewust gemaakt met een korte levensduur?
- Hoe is de hoeveelheid afgedankte kleding per inwoner in Nederland veranderd?
- Hoe staat het met jouw koopgedrag? Verandert je koopgedrag in 2025 door het zien van het filmpje en het maken van deze opdrachten? Motiveer je mening.
Wil je meer weten over NU Burgerschap?
Ga naar de site