NU Actueel

Wordt Black Friday koopjesmaand Black November?

  • Economisch
  • 13 november 2025
  • Bron: NOS / NOS-Stories / RTL nieuws
 - NU Actueel Video bekijken

Wat begon als een koopjesdag, begint steeds meer te lijken op een koopjesmaand. Black Friday valt traditioneel pas aan het einde van november, maar winkels strooien nu al met aanbiedingen en advertenties. De hoop van winkels is op meer omzet, maar ook de stevige concurrentie kan winkels bijna dwingen eerder te beginnen.

Jaar op jaar worden records gebroken als het gaat om aankopen rond Black Friday. Afgelopen jaar verwerkte betalingsbedrijf iDEAL 12 procent meer transacties dan het jaar ervoor in de week rond Black Friday. Het bedrijf achter de betaaldienst, Currence, ziet dat de week voor Black Friday structureel de drukste online koopweek van november is.

Afgelopen jaar was Black Friday voor het eerst niet de dag waarop de meeste transacties werden gedaan. Dat was een paar dagen daarvoor.

 

Opdrachten:

Bekijk het artikel “Black Friday wordt steeds meer een Black November: ‘Kunnen niet meer stoppen’”.

  1. Waarom beginnen winkels steeds eerder met Black Friday-aanbiedingen?
  2. Kun jij een voordeel en een nadeel noemen van een langere Black Friday-periode?
  3. Welke psychologische reden is er voor het succes van Black Friday?
  4. Bekijk het filmpje: Op welke trucs moet je letten tijdens Black Friday?
  5. Waarom kunnen winkels moeilijk stoppen met Black Friday, ook al is er kritiek?
  6. Vind jij dat winkels verplicht zouden moeten worden om transparanter te zijn over echte kortingen tijdens Black Friday? Waarom wel of niet?
  7. Wat zegt het over consumentengedrag dat Black Friday steeds langer duurt?
  8. Denk je dat een “Black November” duurzaam (goed voor het milieu) is op de lange termijn? Leg uit.
  9. Welke invloed heeft de “koopjesmaand” volgens jou op je eigen koopgedrag?
  10. Wat kun jij als consument doen om bewuster om te gaan met koopjesacties zoals Black Friday?

 

 

Wil je meer weten over NU Burgerschap?

Ga naar de site