NU Actueel

 - NU Actueel Video bekijken

Onderwijsprofessionals in het mbo-onderwijs moeten beter getraind worden om de afhandeling van meldingen van discriminatie tijdens de stage te verbeteren. Dat is de conclusie van een kwalitatief onderzoek van het Verwey-Jonker Instituut in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Mentoren, stagebegeleiders of andere onderwijsprofessionals kunnen soms niet goed herkennen of iets discriminatie is en kunnen daar ook lastig empathisch mee omgaan. Stagebegeleiders of mentoren leggen de schuld van discriminatie regelmatig bij de studenten in plaats er actief wat aan doen. Ook weten ze niet goed om te gaan met de meldingen, blijkt uit het onderzoek.

Opdrachten:

  1. Bekijk het artikel: Waarom is er eenĀ  onderzoek gestart in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid om de afhandeling van meldingen van discriminatie tijdens de stage te verbeteren?
  2. Wat zijn enkele redenen waarom mentoren en stagebegeleiders moeite hebben met het herkennen van discriminatie tijdens stages volgens het onderzoek?
  3. Hoe reageren stagebegeleiders volgens het onderzoek vaak op meldingen van discriminatie, en wat is het effect hiervan op studenten?
  4. Wat zijn enkele voorbeelden van opmerkingen die studenten volgens het onderzoek hebben ontvangen tijdens hun stage, gerelateerd aan discriminatie?
  5. Waarom zouden sommige studenten geen melding meer maken van discriminatie en wat kan het gevolg hiervan zijn?
  6. Welke mogelijke gevolgen worden genoemd voor studenten die discriminatie ervaren tijdens hun stage?

 

Eigen mening:

  1. Waarom heeft het ministerie van Onderwijs volgens jou eerder dit jaar een plan gelanceerd om de stages van mbo-studenten te verbeteren?
  2. Wat zie jij als oplossing om de afhandeling van meldingen van stagediscriminatie te verbeteren?
  3. Heb jij zelf of een klasgenoot ooit een vorm van stagediscriminatie ervaren en hoe is daar mee omgegaan?

 

Wil je meer weten over NU Burgerschap?

Ga naar de site