UNICEF: Ongekend grote onderwijsachterstanden door corona
- Economisch
- 24 januari 2022
- Niveau: Vmbo onderbouw
- Bron: unicef.nl
DEN HAAG – Vandaag, op de Internationale Dag van het Onderwijs en na bijna twee jaar corona, slaat UNICEF alarm over de grote leerachterstanden wereldwijd. Meer dan 635 miljoen leerlingen worden nu nog steeds getroffen door volledige of gedeeltelijke schoolsluitingen. Het sluiten van onderwijs moet zo snel mogelijk stoppen; het heropenen van scholen alleen is niet genoeg. Leerlingen hebben intensieve begeleiding nodig om hun onderwijsachterstanden in te halen.
Opdrachten:
Bekijk het filmpje van minuut 2:08 – 3:37
- Welke problemen ontstaan er bij jongeren door schoolsluiting?
- Waarom groeit de kinderarbeid in arme landen door de schoolsluiting?
- Welke gevolgen heeft de schoolsluiting voor ontwikkelingslanden op lange termijn ( bijvoorbeeld over 20 jaar)?
- Welke economische gevolgen kan de schoolsluiting in Nederland hebben op lange termijn?
Meer informatie:
Zet de belangen van kinderen echt voorop: open de scholen… – UNICEF
Unicef: ‘minder kinderen kunnen lezen door schoolsluitingen’ | NOS Jeugdjournaal
Schoolsluiting schaadt economie op termijn fors (esb.nu)
Wil je meer weten over onze economie methode Pincode?
Naar website