Retourvignet moet misbruik retourrecht voorkomen
- Economisch
- 27 maart 2022
- Bron: NOS / NOS-Stories / E-commerce result / Fashion United
Een jas, broek of paar schoenen één keer dragen en daarna terugsturen naar de winkel? Dat wordt binnenkort een stuk moeilijker. Een aantal webwinkels start volgende maand een proef waarbij een label of sticker op het product wordt bevestigd; als dat er eenmaal af is gehaald, kan het niet worden terug geplakt en krijg je je geld niet volledig terug.
Opdrachten:
- Wat is E-commerce?
- Waarom kopen steeds meer consumenten online producten en/of diensten?
- Wat zijn drie voordelen van online-consumeren?
- Wat zijn drie nadelige gevolgen van online-consumeren via internet?
- Wat verstaan we onder het retourrecht als je online producten koopt?
- Waarom maken veel consumenten misbruik van het retourrecht?
- Waarom willen retailers de schade als gevolg van retourzendingen beperken?
Eigen mening:
Iedere E-commerce-retailer kent het probleem. En iedereen zoekt oplossingen om de schade als gevolg van retourzendingen te beperken. Want hoe je de handling van teruggestuurde artikelen ook benaderd, het kost handen vol geld. Elke bestelling die terugkomt en terugbetaald moet worden, heeft een negatieve impact op je marges en winstcijfers. De grootste ergernis en verspilling zit in geretourneerde producten die waardeloos zijn doordat ze zichtbare gebruikssporen hebben. Daar lijkt nu een oplossing voor gevonden.
Stelling: De introductie van het retourvignet is een voorbeeldige stap in de strijd tegen het misbruik van het retourrecht’
- Eens of oneens? Motiveer je mening.
Extra info: Retourvignet moet misbruik retourrecht voorkomen
Extra info: Retourvignet tegen retourmisbruik: “Goede stap richting verduurzaming en bewustwording”
Extra info: Met deze sticker willen ondernemers de berg retouren verkleinen
Wil je meer weten over NU Burgerschap?
Ga naar de site