NU Actueel

Ouders brabbelen en tokkelen te veel

  • TLPST
  • 10 november 2019
  • Niveau: Havo/vwo onderbouw/Onderbouw/Vmbo bovenbouw/Vmbo onderbouw
  • Bron: TLPST 62

De technologische evolutie is slecht voor kinderen. Dat zeggen deskundigen die onderzoeken hoe kinderen hun moedertaal leren. Ze stellen vast dat kinderen maar langzaam nieuwe woorden en begrippen leren. En dat is de schuld van hun ouders. Want niet minder dan vier op de vijf ouders zijn te veel bezig met hun smartphone. In plaats daarvan zouden ze volgens de deskundigen beter met hun ukjes kunnen praten. Jonge kinderen hebben er behoefte aan niet alleen volledige zinnen maar ook verschillende woorden en begrippen te horen. Ze leren daardoor bij, vergroten hun woordenschat en ontwikkelen hun hersenen. Meer dan een derde van de ouders vertikt het ook nog eens om volledige zinnen te gebruiken. Ze praten met hun kinderen in brabbeltaal, waarschijnlijk terwijl ze op het scherm van hun telefoon zitten te tokkelen. Als dat maar goed komt.

Maar zijn die ouders van tegenwoordig écht zo slecht bezig? Taalkundige dr. Sterre Leufkens las de resultaten van dit onderzoek zorgvuldig door. Wat bleek? De ouders hadden gewoon eerlijk geantwoord op de vraag “Kijk je weleens op je telefoon terwijl je ook met je kind had kunnen praten?” 60% zei dat dat ‘enigszins’ klopte, 20% dat het ‘zeker’ klopte. Toch weet je dan nog niet of die ouders te weinig met hun kinderen praten. Oké, het zou misschien beter kunnen, maar gaat het nu dan echt slecht? Wat dat brabbelen betreft waren de conclusies in de media ook voorbarig. Ouders moesten reageren op de stelling “Ik praat regelmatig mee in de ‘taal’ van mijn kind (bijvoorbeeld brabbelen).” 34,2% zei dat dit ‘enigszins’ klopte en 9,1% dat het ‘zeker’ klopte. En zo kwam in de krant te staan: “43% van de ouders spreekt in brabbeltaal!” Maar uit antwoorden op andere vragen bleek dat dit juist helemaal niet zo is – ouders praten alleen soms méé met de taal van hun kind, en daar is niets mis mee.

Vragen

Lees het artikel in Metro. Beantwoord de vragen 1a, 1b en 1c eerst voor jezelf en bespreek de antwoorden daarna in de klas.

1a. Onder het kopje ‘Studenten’ staat dat studenten van Margriet Sitskoorn sommige woorden niet begrijpen, zoals slijterij en mededogen. Wat is een slijterij? Geef een omschrijving zonder het woord op te zoeken. Had je het goed?

1b. Waarom weten studenten volgens Sitskoorn niet wat woorden als slijterij en mededogen betekenen?

1c. Kun je zelf nog een andere mogelijke oorzaak bedenken waarom niet alle studenten deze woorden kennen?

Lees nog eens de alinea met het kopje ‘Campagne’ in het Metro-artikel.

2. Wat vind je van de bewustwordingscampagne met onder andere de gratis app? Beantwoord vraag 3 eerst voor jezelf en bespreek het antwoord daarna in de klas.

Lees beide artikelen.

3. Denk jij dat mediagebruik van ouders alleen een slechte invloed kan hebben op de taalontwikkeling van kinderen? Of kan mediagebruik ook een goede invloed hebben op taalontwikkeling? Leg je antwoord uit.

Kijk voor de antwoorden in TLPST nr. 62

Bron: TLPST nr. 62

 

Wil je meer weten over onze methode Nieuw Nederlands?

Naar de website

TLPST is een maandelijkse lesbrief van

Nieuw Nederlands en Genootschap Onze Taal.