Oekraïense vluchtelingen in jouw school?
- 11 april 2022
- Niveau: Vmbo bovenbouw
- Bron: Omroep Flevoland
Nederlandse gemeenten bereiden zich voor om op korte termijn 50.000 Oekraïense vluchtelingen op te vangen in ‘veelal eenvoudige opvangplaatsen’. Daarnaast wordt rekening gehouden met een mogelijk grotere groep vluchtelingen. Zij moeten misschien ook langer in Nederland verblijven. Volgens cijfers van de Verenigde Naties zijn inmiddels meer dan vier miljoen Oekraïners het land vanwege de oorlog ontvlucht.
De Scholengemeenschap Lelystad, die bijna een jaar leeg stond, is in twee weken tijd geschikt gemaakt voor de opvang voor zo’n tweehonderd vluchtelingen uit Oekraïne. Inmiddels wonen in de leslokalen gezinnen. De bewoners beschikken alleen over een koffer met kleren. De kantoren en de sectiekamers zijn ingericht voor de verschillende hulporganisaties. In de kamer van de afdelingsleider Bovenbouw slapen nu drie studenten uit Odessa. De aula is omgetoverd tot eetzaal en in een van de delen van het gebouw is een speelhoek voor de kinderen ingericht. Op plaatsen waar een jaar geleden de leerlingen aan broodje of een bekertje melk kochten, staat nu een batterij aan wasmachines en drogers. Bij een van de ingangen is een tijdelijke douchevoorziening gemaakt en in de mediatheek worden fietsen gerepareerd. Het voormalige muzieklokaal is een kledingwinkel geworden en in de vmbo-afdeling is nu een winkeltje waar de mensen toiletartikelen kunnen kopen. Op verschillende plekken zijn bij de klaslokalen voorzieningen getroffen voor het poetsen van je tanden.
Door de gangen lopen meer vrouwen en kinderen dan mannen . Moeders en oma’s lopen er met kinderwagens om de baby’s in slaap te krijgen. De school biedt niet alleen een veilig onderkomen, er starten ook allerlei activiteiten voor dagbesteding en wordt er in een deel van de school onderwijs verzorgd. Voor de kinderen zijn er sport- en spelactiviteiten.
Bron: NRC, Omroep Flevoland, bewerkt
Opdrachten
1 Lees de tekst en bekijk het filmpje.
a Leg uit wat bedoeld wordt met ‘eenvoudige opvangplaatsen’.
b De Oekraïense vluchtelingen worden voorzien van de eerste levensbehoefte. Leg uit wat hieronder wordt verstaan.
c De vluchtelingen uit Oekraïne worden overal in Europa opgevangen. Als ze een goed paspoort hebben mogen vrij reizen in de EU. Leg uit wat het verschil is tussen vluchtelingen die komen uit Syrië of uit Oekraïne.
d Noem een paar redenen waarom de oorlog in Oekraïne een negatief effect heeft op de buurlanden.
e Wat zijn de economische gevolgen van deze oorlog voor Oekraïne en de rest van de Europa/wereld?
f Welke sociale en demografische gevolgen heeft deze oorlog voor Oekraïne? Bedenk hierbij dat vooral vrouwen en kinderen zijn gevlucht.
2 Stel je voor dat jullie school aangewezen wordt voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen en dat jullie groepje belast wordt met de uitvoering.
Hoofdvraag:
Hoe richten jullie de school in zodat er tussen de honderd en tweehonderd vluchtelingen tijdelijk kunnen worden opgevangen?
Deelvragen:
a Hoe ziet de plattegrond van jullie school eruit?
b Welke ruimtes in de school zijn al meteen geschikt voor de opvang van vluchtelingen?
c Welke aanpassingen zijn er nodig in de school om de vluchtelingen voor enkele weken tot maanden op te vangen?
d Hoe informeer je de buurt over deze huisvesting? En op welke wijze betrek je de omgeving bij deze huisvesting?
Denk daarbij aan de volgende zaken:
- slapen
- onderwijs
- recreatie
- aanvoer van materialen zoals kleding, bedden, voedsel
- afvoer van afval, vuile was
- welke instanties binnen school zijn er nodig?
- welke activiteiten worden georganiseerd?
- een brochure met informatie over de herkomst van de vluchtelingen
e Maak een brochure voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Werk één aanpassing verder uit.
- Maak daarvoor een lijst met benodigdheden.
- Teken een plattegrond met een goede legenda.
Beschrijf, teken of laat met foto’s zien hoe de aanpassing eruit komt te zien.
Wil je meer weten over onze aardrijkskundemethode buiteNLand?
Naar websiteMeer informatie over dit onderwerp vind je in deel 3, hoofdstuk 3 Grenzen en identiteit.
De volgende NU Actueel verschijnt op dinsdag 10 mei.