NU Actueel

Hoe ervaar jij een half jaar geen mobiel meer in de klas?

 - NU Actueel Video bekijken

Mobiel uit de klas heeft positieve effecten, maar ook nadelen

“De pauzes zijn gezelliger want leerlingen praten weer vaker met elkaar en tijdens lessen is je concentreren juist makkelijker”, zegt onderzoeker Loes Pouwels van de Radboud Universiteit. Het zijn de eerste positieve resultaten van een onderzoek dat de universiteit laat doen naar het verbod op mobieltjes dat veel middelbare scholen hebben ingevoerd na de kerstvakantie.

Het onderzoek is uitgevoerd op twee scholen in de regio Nijmegen. De onderzoekers vroegen aan zo’n duizend scholieren, ouders en docenten voorafgaand aan het mobielverbod hoe ze erover dachten en drie maanden na invoering hebben ze nog naar hun ervaringen gevraagd. De respondenten kregen open vragen en stellingen.

Leerlingen zien minder pestgedrag en ze praten weer vaker met elkaar. Ook docenten benoemen voordelen. Ze zeggen dat leerlingen meer gefocust zijn en beter opletten.

Scholen kunnen zelf kiezen of ze telefoons verbieden. Het kabinet kwam vorig jaar wel met een dringend advies aan middelbare scholen om telefoons te weren, maar het is geen wettelijke verplichting. Hierdoor zijn er grote verschillen. De meeste scholen hebben telefoons in klaslokalen verboden, maar iets minder dan de helft van de scholen heeft ook voor een verbod gekozen op de schoolpleinen en in de gangen, onderzocht de Volkskrant eerder.

Docenten en ouders zijn na invoering positiever gaan denken over het verbod. Ze gaven na drie maanden een hoger cijfer aan de maatregel. Voor leerlingen geldt het tegenovergestelde. Zij geven nu een 4,8 als cijfer, net onvoldoende, voorafgaand was dat een 6,8.

 

Opdrachten:

  1. Bekijk het filmpje en het artikel: Wat zijn volgens het onderzoek de voordelen van het mobieltjesverbod op school?
  2. Wat zijn de nadelen van het mobieltjesverbod volgens sommige leerlingen?
  3. Hoe heeft het mobieltjesverbod invloed op leerlingen die minder sociaalvaardig zijn?
  4. Wat zijn de verschillen in opvattingen van docenten en ouders vóór en na de invoering van het mobieltjesverbod?
  5. Wat is het verschil in beoordeling van het mobieltjesverbod door leerlingen vóór en na de invoering?
  6. Hoe verschilt de ervaring van pauzes zonder mobieltjes tussen verschillende groepen leerlingen?
  7. Hoe heeft het mobieltjesverbod invloed gehad op het pestgedrag onder leerlingen, volgens het onderzoek?
  8. Welke praktische nadelen ervaren leerlingen door het mobieltjesverbod volgens het onderzoek?

Eigen mening:

Stelling: ‘Het mobieltje uit de klas heeft meer voordelen dan nadelen’.

  1. Eens of oneens? Motiveer je mening.
  2. Moet de mobiel ook op het mbo worden verboden? Eens of oneens? Motiveer je mening.

 

 

Wil je meer weten over NU Burgerschap?

Ga naar de site