NU Actueel

Herdenking Februaristaking

 - NU Actueel Video bekijken

Op zaterdag 25 februari 2023 vindt de herdenking plaats van de Februaristaking. Dit gebeurt bij het beeld ‘de Dokwerker’ in Amsterdam. Herdacht wordt dat 82 jaar geleden de (toen verboden) Communistische Partij Nederland mensen opriep om in verzet te komen tegen de Jodenvervolgingen. In de tweedaagse staking die volgde op 25 en 26 februari 1941, speelde het overheidspersoneel een zeer belangrijke rol.

Opdrachten:

  1. Wat weet je nog van de Tweede Wereldoorlog en de bezetting in Nederland? Fris je kennis op met de werkvorm Genummerde Koppen Bij Elkaar. Maak groepjes van vier. Je docent stelt de vragen aan de hele klas. Je beantwoord de vraag eerst zelf, dan in je groepje.
    1. Noteer wanneer de Duitse bezetting in Nederland begon.
    2. Beschrijf wat er voor de Nederlanders veranderde door die bezetting.
    3. Beschrijf welke maatregelen tegen joden genomen werden.
    4. Leg uit waarom er razzia’s gehouden werden.
    5. Beschrijf wat er gebeurde met de joden die tijdens een razzia opgepakt werden.
  2. Bekijk het filmpje van het Verzetsmuseum (t/m 3.40 min) op de pagina van het Parool.
    1. Noteer wat het doel was van de staking in februari 1941.
    2. Noteer de aanleiding van de staking.
    3. Noteer een oorzaak van de staking op lange termijn.
    4. Noteer een gevolg van de staking op korte termijn.
    5. Noteer een gevolg van de staking op lange termijn.
  3. Vergelijk de situatie uit 1941 met het heden. Noteer de antwoorden eerst in steekwoorden voor jezelf.
    1. Geef een voorbeeld van een situatie waarin jij opkwam voor een ander. Leg uit waarom je dat toen deed.
    2. Geef een voorbeeld van een situatie waarin jij opkwam voor een ander. Leg uit waarom je dat toen niet deed.
    3. Stel dat binnenkort gestaakt zou worden om op te komen voor een hedendaagse groep mensen. Welke groep zou dat dan moeten zijn? Waarom vind je dat? Geef argumenten.
    4. Zou jij meedoen aan die staking, als je de enige was, en als er meer klasgenoten gingen? Leg uit waarom.
  4. Bespreek de antwoorden bij opdracht 3 in tweetallen.

Meer informatie?

Wil je meer weten over onze geschiedenismethode Geschiedeniswerkplaats?

Naar website