Fietsen is slecht voor de economie
- Economisch
- 25 mei 2021
- Niveau: Havo/vwo bovenbouw
- Bron: Twitter (@evertveenendaal)
FIETSEN IS SLECHT VOOR DE ECONOMIE
Raar maar ook waar
Een fietser is een ramp voor de economie van een land. Hij koopt geen auto en sluit geen autolening af – Neemt geen autoverzekering – Koopt geen brandstof – Brengt zijn auto niet weg voor onderhoud en reparatie – Maakt geen gebruik van betaald parkeren – wordt niet zwaarlijvig. Ja, … en nu, verdorie! Gezonde mensen zijn niet nodig voor de economie. Ze kopen geen medicijnen. Ze gaan niet naar ziekenhuizen en dokters. Ze voegen niets toe aan het bbp van het land. Daartegenover creëert elke nieuwe fastfoodzaak minstens 30 banen. 10 cardiologen, 10 tandartsen, 10 experts op het gebied van gewichtsverlies, nog afgezien van de mensen die in de outlets werken. Kies verstandig: een fietser of een MacDonalds? Denk erover na!
PS: wandelaars zijn nog erger, ze kopen niet eens een fiets!
Opdracht:
- ‘Ze voegen niets toe aan het bbp van het land’ Leg uit op welke manier het bbp iets te maken heeft met de economie en de welvaart in het land.
- Welk welvaartsbegrip wordt in deze tweet omschreven voor de automobilist? Het enge of ruime welvaartsbegrip? Leg uit.
- Welke externe effecten worden (impliciet) genoemd in de tekst? Benoem zowel negatieve als positieve externe effecten.
- Wat vind jij van het bbp als maatstaf voor de economie?
Wil je meer weten over het bbp als maatstaf voor de economie?
CBS: Het bbp, wat is dat ook al weer? (video)
Rabobank: Hoe meet je de welvaart? (uitgebreid rapport met grafieken)
Trouw: Geluk als maatstaf voor welvaart?
Wil je meer weten over onze economiemethode Pincode?