NU Actueel

Duurzame zeevaart

 - NU Actueel Afbeelding bekijken

De studenten van de TU Delft hebben hun waterstofboot gepresenteerd waarmee ze deze zomer naar Londen willen varen.  

Lees hier het artikel. 

Opdrachten 

1. Waarom is waterstof een milieuvriendelijkere brandstof dan diesel of benzine?  

Waterstof is een brandbaar gas dat je kunt maken door water (H2O) met behulp van elektriciteit te om te zetten in waterstof (H2) en zuurstof (O2). De energiedichtheid van waterstof, volgens TNO, is 120 MJ/kg. De boot vaart op 25 kg waterstof naar Londen. Er is, volgens eduweb, ongeveer 1,5 keer zoveel energie nodig om waterstof te produceren dan dat er in waterstof is opgeslagen.  

2. Hoe noem je het proces waarbij water met behulp van elektriciteit wordt omgezet in waterstof en zuurstof? 

3. Bereken hoeveel elektriciteit (in kWh) er nodig is om 25 kg waterstof te produceren. 

Zodra waterstof beschikbaar is als brandstof, kan het, volgens eduweb, met een efficiëntie van 60% omgezet worden in elektriciteit 

4. Hoeveel elektriciteit (in kWh) kan er gebruikt worden voor de aandrijving van de boot? 

5. Hoe lang kan de boot varen met een motor die continu 30 kW vermogen verbruikt?  

6. Leg uit welke soort waterstof (blauw of groen) beter is voor het milieu.  

7. Noem een reden waarom waterstof momenteel nog niet op grote schaal wordt gebruikt als brandstof binnen de zeevaart.  

Extra informatie

YouTube

Wil je meer weten over onze methodes voor Natuurkunde en NaSk?

Naar website Overal Naar website Pulsar