Diep in de zee!
- Chemie, Lesopener
- 1 maart 2024
- Niveau: Havo/vwo onderbouw/Vmbo bovenbouw/Vmbo onderbouw
- Bron: KIJK Magazine
Het is bijzonder dat we het heelal tot miljarden kilometers hebben bekeken, maar het grootste gedeelte van de zeebodem nog niet. Wel weten we dat daar zeer waardevolle stoffen aanwezig zijn. Moeten we die naar boven halen of de wereld daar met rust laten?
Vorm je mening met dit artikel.
Opdrachten
1. a. Geef de namen van de vier genoemde metalen uit mangaanbollen. Zet ze op volgorde van de kleinste naar de grootste atoommassa
b. Geef drie kenmerken van metalen.
c. Leg uit of een mangaanknol wel of geen legering is.
2. Behalve deze metalen zitten er ook metaaloxides in deze knollen. Leg uit of deze oxides zijn gevormd door edele of onedele metalen.
3. a. Geef de kloppende reactievergelijking van de vorming van ijzer(III)oxide, inclusief toestandsaanduidingen.
b. Bereken hoeveel gram zuurstof er nodig is voor de oxidatie van 50 kilogram ijzer. Rond je eindantwoord af met één cijfer achter de komma.
4. In zeewater zit zo’n 3,5 gram leukenzout per liter. Hoeveel natriumionen zitten er in 1,5 liter zeewater?
5. Er worden in het artikel toepassingen genoemd voor de metalen uit de mangaanbollen
Keuze a: Bespreek in groepjes van drie leerlingen welke dat zijn en welke andere scheikundige oplossingen hiervoor te vinden zijn.
Keuze b: Bespreek in groepjes van drie leerlingen de vraag van de inleiding. Winnen of liggen laten? Onderbouw jullie mening met drie argumenten uit de natuurwetenschappen.
Wil je meer weten over onze scheikunde methodes?
Naar website Chemie
Naar website Chemie Overal