NU Actueel

Dalende verkoopcijfers slimme horloges

De mondiale verkoop van smartwatches is voor het eerst in tien jaar gedaald. Analisten wijten de daling met 7 procent aan het uitblijven van significante vernieuwing, vooral bij marktleider Apple. Lees dit artikel en beantwoordt de vragen die daarna volgen:

  1. In welke fase van de productlevenscyclus bevindt de smartwatchmarkt zich?
  2. Welk concurrentievoordeel hebben fabrikanten als Huawei weten te behalen in deze markt?
  3. Welke rol speelt productdifferentiatie in de huidige smartwatchmarkt?
  4. Hoe beïnvloedt het octrooiconflict tussen Apple en Masimo de marketingmix van Apple?
  5. Welke waardepropositie moet de smartwatchindustrie vernieuwen om de dalende verkoopcijfers tegen te gaan?


Bruikbare bronnen
Verhage (2022). Grondslagen van de marketing (10e editie). Noordhoff Uitgevers.
Nederstigt & Poiesz (2022). Consumentengedrag (8e editie). Noordhoff Uitgevers.

Relevante begrippen
Consumentenbehoeften, waardepropositie, marketingmix, concurrentievoordeel, productlevenscyclus, productdifferentiatie

Ben je docent? Meld je aan en blijf op de hoogte van nieuwe artikelen én ontvang de antwoorden!