NU Actueel

Boerenprotest

 - NU Actueel Video bekijken

Boeren rijden met tractoren over de snelweg. Anderen blokkeren distributiecentra. Op allerlei manieren wordt geprotesteerd tegen de stikstofplannen van het kabinet. Stikstof is een gas dat vrijkomt uit de uitlaat van auto’s en vrachtwagens maar ook als de poep en plas van koeien bij elkaar samenkomen. Zowel auto’s als boerenbedrijven stoten daarom dus veel stikstof uit. En die stikstof is schadelijk voor natuur en mensen. Het kabinet komt nu met nieuwe plannen, die stokstof moeten verminderen. Die plannen hebben grote gevolgen voor boeren in Nederland. Sommige boeren zullen moeten stoppen met hun boerderij. En dus, vinden sommige boeren, moeten ze protesteren tegen die plannen. Niet voor het eerst. In de geschiedenis kwamen boeren wel vaker in opstand.

Opdrachten:

  1. Gebruik het artikel op IsGeschiedenis.nl: Protesterende boeren: 4 grote boerenopstanden uit de geschiedenis.
    1. Zoek de periode van de Middeleeuwen op in je lesboek.
      Wanneer was die periode? Noteer de jaartallen.
    2. Veel boeren werkten toen op het landgoed van een heer in ruil voor bescherming. Noteer de naam van dat organisatiesysteem.
    3. Boeren die op het land van een heer woonden, hadden maar weinig rechten. Hoe werden die boeren genoemd? Noteer de naam.
    4. Gebruik het artikel. Waartegen protesteerden boeren in de Middeleeuwen?
    5. Leg uit waarom veel boerenopstanden mislukten.
    6. Noteer de naam van een boerenopstand die wel slaagde.
    7. Lees de informatie over de Duitse Boerenoorlog in het artikel. Wat was voor die boeren de reden dat ze actie voerden?
    8. Noteer ook de reden voor de pachtersoproer van 1748.
    9. Geef aan of dat politieke of economische redenen waren.
  2. Bekijk op Wikipedia.nl het artikel over de Opstand van het Kaas- en Broodvolk.
    1. Noteer de naam van de periode dat deze opstand plaatsvond.
    2. Noteer de jaartallen van deze opstand.
    3. Noteer de huidige naam van de provincie waar deze opstand plaatsvond.
    4. Beschrijf de opstand: wie kwam in opstand tegen wie?
    5. Beschrijf de oorzaken van de opstand.
    6. Beschrijf de gevolgen van de opstand.
    7. Leg uit of deze opstand succesvol was.
  3. Vergelijk wat je over het verleden weet met wat je weet over het heden.
    1. Welke overeenkomsten en welke verschillen zie je?
    2. Wat denk jij? Hebben de boeren nu genoeg middelen om de opstand te laten slagen?
    3. Wat zouden gevolgen kunnen zijn als de opstand slaagt?
    4. Wat zouden gevolgen kunnen zijn als de opstand niet slaagt?

Meer informatie?

Wil je meer weten over onze geschiedenismethode Geschiedeniswerkplaats?

Naar website