Black Friday: geen garantie voor succes
- 11 december 2017
- Niveau: Havo/vwo bovenbouw
- Bron: RTL Z
Black Friday. Overgewaaid uit de Verenigde Staten, de ultieme koopjesdag van het jaar lijkt nu definitief zijn intrede in Nederland te hebben gedaan. Alle grote winkelketens deden er aan mee. Dat moet een feest zijn voor de consument en ook de winkels zullen er wel veel aan verdienen…. of niet? Het filmpje van RTL-Z (2:19 min) zet hier vraagtekens bij.
Opdracht
Bespreek het fenomeen van Black Friday met de klas aan de hand van onderstaande vragen:
- Heb je zelf mee gedaan aan Black Friday? Heb je spullen gekocht die je normaal niet zou kopen, maar door de hoge korting wel? Of heb je alleen spullen gekocht die je toch nodig had?
- De consument blijkt in veel gevallen helemaal niet zo goedkoop uit te zijn op Black Friday. Leg uit hoe dit komt.
- Black Friday druk gigantisch op de winstmarges van winkelketens. Waarom doen ze er dan toch aan mee?
Wil je meer weten over onze economiemethode Pincode?
Naar website