Klimaatspijbelaars
- 7 februari 2019
- Niveau: Havo/vwo bovenbouw
- Bron: NOS
Duizenden scholieren voerden donderdag 7 februari in Den Haag een actie voor het klimaat. Rond 11.00 uur verzamelden ze op het Malieveld en daarna begonnen ze aan een mars door de stad. De zogenoemde klimaatspijbelaars roepen de politiek op om meer ambitie te tonen voor het klimaat. Een brief, ondertekend door 350 wetenschappers, stak de scholieren al een hart onder de riem. In de brief zeggen de wetenschappers dat de leerlingen “groot gelijk” hebben. Ze geven acht redenen voor hun steun.
Adwin Bosschaart, hoofddocent aan de lerarenopleiding aardrijkskunde van de Hogeschool van Amsterdam en oud-auteur van de aardrijkskundemethode buiteNLand, peilde onder drieduizend vmbo-, havo- en vwo-scholieren in heel Nederland opvattingen over klimaatverandering. De gemiddelde derdeklasser ziet het niet als een heel groot probleem. Klimaatverandering is vooral een probleem van de Verenigde Staten en kwetsbare eilanden als Bali, vinden sommigen.
Scholieren weten best dat het niet goed gaat met het klimaat. Ze zien de risico’s voor Nederland ook wel. Maar in de ogen van vijftienjarige scholieren is het vluchtelingenprobleem de grootste bedreiging voor Nederland. Pas daarna komt het klimaat, op de voet gevolgd door bevolkingsgroei. Desondanks gingen ze de straat op, spijbelen voor strengere klimaatmaatregelen.
Klik hier voor de grafieken in Trouw over de klimaatveranderingen.
Bron: NOS, Trouw
Opdrachten
Bekijk het filmpje en de afbeeldingen, lees de tekst.
1a Ben je het eens met de tekst op het spanbord: ‘Klimaat: zorg niet van morgen, maar van gisteren’?
b Leg uit waarom sommige jongeren niet in de bus zijn gestapt om te protesteren in Den Haag.
c Welke tips geeft het meisje met de roze muts om zelf iets te doen aan het terugdringen van het klimaatprobleem?
2a Wat heeft Adwin Bosschaart onderzocht?
b Waarom zijn de uitkomsten van zijn onderzoek betrouwbaar?
c Je docent kan met de volgende link de vragen van Adwin Bosschaart ook aan jullie stellen als hij inlogt als docent bij www.socrative.com.
3 Vergelijk de uitkomsten van het onderzoek van Adwin Bosschaart met de uitkomsten van jullie klas.
a Wat zijn de overeenkomsten?
b Wat zijn de verschillen?
c Welke verklaringen heb je voor de overeenkomsten en de verschillen?
4 Gebruik van de Grote Bosatlas kaart 38-39.
a Wat is er met de gemiddelde jaartemperatuur tussen 1951-2010 in jouw woonplaats gebeurd?
b Wat is er met de gemiddelde neerslaghoeveelheid tussen 1951-2010 in jouw woonplaats gebeurd?
c Wat is er met de jaarlijkse verdamping tussen 1951-2010 in jouw woonplaats gebeurd?
d Wat is er met de ‘eerste warme dag’ tussen 1951-2010 in jouw woonplaats gebeurd?
e Beschrijf in het kort of er in jouw omgeving sprake is van klimaatsverandering.
f Wat kun je zeggen over de trend in het verloop van ‘zeer koude dagen’ in Nederland?
g En wat kun je zeggen over de ‘zeer warme dagen’?
Wil je meer weten over onze aardrijkskundemethode buiteNLand?
Naar website