NU Actueel

Topotijdreis

  • 20 februari 2017
  • Niveau: Havo/vwo bovenbouw
  • Bron: topotijdreis
 - NU Actueel Video bekijken

Hoe zag je woonplaats er in het jaar 1900 uit en hoe is deze gegroeid? Student Stef Verdonk laat het in sneltreinvaart zien in korte video’s. Verdonk studeert aardwetenschappen aan de Universiteit Utrecht en kon vanwege een ziekte tijdelijk niet naar college. In de zee van tijd die hij daardoor kreeg, verzamelde hij alle data van de BAG, de Basisregistraties Adressen en Gebouwen van het Kadaster.
Vervolgens schreef hij een programma dat de kaarten aan elkaar plakt. Het resultaat is een verbluffende animatie van de groei van de steden.

Ga naar de website van topotijdreis. Bekijk ook het filmpje dat Verdonk over Zwolle heeft gemaakt.

De kaarten geven veel informatie over de veranderingen van het landschap in Zwolle. Bij het kaartlezen kun je verschillende niveaus onderscheiden. Het laagste niveau is lokaliseren, hierna komt inventariseren, dan analyseren en ten slotte synthese/interpretatie. Om duidelijk te maken wat de verschillende niveaus inhouden, ga je eerst oefenen. We doen dit met behulp van het programma. Je zoekt Zwolle op en zoomt zo ver mogelijk in! Gebruik voor de kaartsymbolen de legenda uit de Grote Bosatlas. Bekijk ook het filmpje dat Verdonk over Zwolle heeft gemaakt.

Opdracht 1

a Lokalisatie:

  • Waar ligt de wijk Dieze-Centrum?

b Inventarisatie:

  • Hoeveel kerken liggen er in het centrum van Zwolle?
  • Hoeveel kerken hebben een hoge toren?

c Analyse:

  • De spoorlijn van Zwolle gaat vier richtingen op. Waarom ligt de spoorlijn juist hier en welke richting zal als eerste en welke als laatste zijn aangelegd? Waarom denk je dat?

d Synthese/interpretatie:

  • In Zwolle is weinig bos. Alleen in het noordwesten ligt een wat groter bos, Westerveldse bos. De vorm van het bos is langgerekt en op sommige delen erg smal. Waarom zou hier bos liggen en waarom heeft het bos zo’n vreemde vorm?
  • Verklaar het verschil in ligging tussen het station van Zwolle en Almere. Gebruik topotijdreis. (Tip: kijk waar het station Putten op de Veluwe ligt.)

Opdracht 2

Ga naar topotijdreis en zoek je eigen woonplaats of de plaats van je school op. Vergelijk de kaarten tussen 1815 en 2016. Bekijk eventueel een video van Stef Verdonk van jouw plaats. Zoek daarvoor op YouTube naar ‘geolekkers’ en de naam van je plaats. Hierna kies je een deel van jouw gemeente dat op de topografische kaart staat. Je laat zien hoe dit gebied tussen 1815 en 2016 veranderd is. Maak over het gekozen gebied en de twee perioden de volgende opdrachten.

  1. 4 lokalisatie opdrachten
  2. 3 inventarisatie opdrachten
  3. 1 analyse opdracht
  4. 1 synthese opdracht

Wil je meer weten over onze aardrijkskundemethode buiteNLand?
Naar website