Amazon’s offensief op de Nederlandse markt
- 11 november 2025
- Bron: www.nos.nl
Amazon, wereldwijd de grootste online retailer, doet met een investering van 1,4 miljard euro een serieuze poging om de Nederlandse e-commerce markt te veroveren. Dit is opmerkelijk, want Nederland en België zijn de enige twee Europese landen waar Amazon niet marktleider is. Die positie is in handen van Bol.com, dat met 4,7 miljard euro omzet ruim voorligt op Amazon’s geschatte miljard euro. De Amerikaanse techgigant wil investeren in technologie, logistiek en prijsverlagingen om zijn marktpositie te versterken. Voor Nederlandse webwinkels zoals Bol, Coolblue en Wehkamp markeert dit een cruciaal moment: kunnen zij standhouden tegen een concurrent met diepe zakken, Europese schaalvoordelen en een ecosysteem van clouddiensten?
Vragen
- Analyseer de concurrentiesituatie in de Nederlandse e-commerce markt met behulp van Porter’s Five Forces. Welke van de vijf krachten wordt het sterkst beïnvloed door Amazon’s investeringsoffensief?
- Leg uit hoe het concept ‘economies of scale’ Amazon in staat stelt lagere prijzen aan te bieden dan Nederlandse concurrenten. Welke rol spelen de distributiecentra in Duitsland en Spanje hierbij?
- Beschrijf de buyer’s journey van een Nederlandse verkoper die overweegt om via Amazon te gaan verkopen in plaats van (of naast) Bol.com. Welke touchpoints en overwegingen spelen een rol in deze B2B-beslissing?
- Welke distributie- en logistieke strategie zou je Bol.com adviseren om concurrerend te blijven met Amazon’s snellere bezorging en groter assortiment? Beargumenteer je antwoord.
- Stel dat je marketingadviseur bent van Coolblue. Welke defensieve marketingstrategie zou je adviseren om te overleven in een markt gedomineerd door Bol en Amazon?
Bruikbare bronnen
- Verhage (2022). Grondslagen van de marketing (10e editie). Noordhoff Uitgevers.
- Nederstigt & Poiesz (2022). Consumentengedrag (8e editie). Noordhoff Uitgevers.
- Floor & Van Raaij (2023). Marketingcommunicatiestrategie (9e editie). Noordhoff Uitgevers.
Relevante begrippen
Porter’s Five Forces, Economies of scale, Platformeconomie, Business model, Concurrentievoordeel, Distributiekanalen, Marktconcentratie, Buyer’s journey (B2B), Defensieve marketingstrategieën
Ben je docent? Meld je aan en blijf op de hoogte van nieuwe artikelen én ontvang de antwoorden!