Nieuwe chipsverpakkingen Lays
- 18 juni 2025
- Bron: Metro nieuws
Chipsliefhebbers kijken mogelijk gek op bij hun eerstvolgende supermarktbezoek. Eén van de grootste chipsfabrikanten, Lays, heeft ervoor gekozen om hun chips in nieuwe verpakkingen te stoppen. In plaats van in een zak, kun je de chips vanaf nu in een doos kopen. Deze verandering gaat gepaard met een flinke prijsverhoging. Een klassiek staaltje krimpflatie? Lees het hele artikel hier.
- Welke prijsstrategie wordt hier door Lays toegepast en hoe kan deze vanuit marketingperspectief worden gerechtvaardigd?
- Beschrijf hoe de nieuwe verpakking de drie productniveaus van Kotler beinvloedt.
- Leg uit wat het begrip krimpflatie inhoudt en beschrijf hoe dit fenomeen de merkperceptie en klantloyaliteit kan beïnvloeden.
- De nieuwe verpakking wordt door Lays gepresenteerd als duurzamer (recyclebaar) en praktischer (hersluitbaar). Welke drie marketingcommunicatiestrategieën zou je Lays adviseren om deze voordelen te benadrukken en de negatieve publiciteit te counteren?
- Welke voor- en nadelen heeft de nieuwe verpakking voor retailers?
Bruikbare bronnen
Verhage (2022). Grondslagen van de marketing (10e editie). Noordhoff Uitgevers. Nederstigt & Poiesz (2022). Consumentengedrag (8e editie). Noordhoff Uitgevers. Floor & Van Raaij (2023). Marketingcommunicatiestrategie (9e editie). Noordhoff Uitgevers.
Relevante begrippen
Prijsdifferentiatie, Productmix, Consumentengedrag, Krimpflatie, Merkperceptie, Klantloyaliteit, Prijs-kwaliteitperceptie, Marketingcommunicatiestrategie
Ben je docent? Meld je aan en blijf op de hoogte van nieuwe artikelen én ontvang de antwoorden!