NU Actueel

 

1: Hoe kunnen supermarkten hun spilfunctie tussen consumptie en productie beter benutten om de transitie naar een duurzamer en gezonder voedselsysteem te bevorderen?

2: Welke interne veranderingen moeten supermarkten doorvoeren om de transitie te maken van prijsvechters naar voorvechters van gezond en duurzaam eten? Betrek in je antwoord bijvoorbeeld bedrijfsmodellen, supply chain, leiderschap, cultuurverandering enzovoort.

3: Hoe kunnen supermarkten ‘nudging’ gebruiken als een change management tool om consumenten te beïnvloeden richting gezondere en duurzamere keuzes? Geef in je antwoord minimaal twee voorbeelden van deze subtiele veranderstrategie.

4: Op welke manieren kan de overheid als stakeholder meer invloed uitoefenen op supermarkten om de verkoop van gezond en duurzaam voedsel te bevorderen? Geef minimaal drie voorbeelden.

5: Hoe kunnen supermarkten de principes van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) integreren in hun bedrijfsstrategie om de verschuiving van prijsvechters naar voorvechters van gezond en duurzaam eten te ondersteunen?

Gebruik concepten over algemeen management, ondernemingsstrategie en change management om je antwoorden te onderbouwen.

 

Boeken die je kunt gebruiken:

Change Management

Rob van Stratum, Jan Lubberding en Erik Kaptein

Handboek Organisatie en Management

Een praktijkgerichte benadering

Jos Marcus en Nick van Dam

Ondernermingsstrategie

Sytse Douma, Eric Dooms en Aswin van Oijen

Ben je docent? Meld je aan en blijf op de hoogte van nieuwe artikelen én ontvang de antwoorden!