Waarom gaan leerlingen met een migratieachtergrond vaker naar havo of vwo?
- Sociaal-maatschappelijk
- 22 november 2024
- Bron: NOS / NOS-Stories / NPO Radio1
Van de leerlingen in het basisonderwijs van wie beide ouders in het buitenland zijn geboren (tweede generatie) kreeg in het schooljaar 2022/2023 49 procent een havo- of vwo-advies. In 2011/2012 was dat nog 38 procent. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek in de rapportage Integratie en Samenleven. In het schooljaar 2022/2023 kreeg 57 procent van alle leerlingen in groep 8 een havo- of vwo-advies, in 2011/2012 was dat 54 procent.
Van die leerlingen van wie de ouders in Marokko zijn geboren steeg het aandeel met havo- of vwo-advies het sterkst: van 34 procent in 2011/2012 naar 50 procent in 2022/2023.
Kinderen van Nederlands-Caribische of Turkse afkomst kregen het minst vaak een havo- of vwo-advies (respectievelijk 36 procent en 43 procent). Kinderen van de tweede generatie van Indonesische of Europese afkomst kregen het vaakst een havo- of vwo-advies (63 procent en 62 procent).
Opdrachten:
- Bekijk het filmpje, het artikel en het geluidsfragment: Wat blijkt uit de cijfers van het CBS over het havo/vwo-advies aan scholieren met ouders die in het buitenland zijn geboren?
- Welke groep scholieren kreeg volgens de tekst opvallend vaker een havo/vwo-advies?
- Welke factoren dragen volgens het CBS bij aan de stijging van havo/vwo-adviezen voor kinderen met ouders geboren in Marokko?
- Wat doen scholen bij twijfel over het advies voor een leerling in groep 8?
- Hoe zit het met havo/vwo-adviezen voor leerlingen die zelf in het buitenland zijn geboren?
- Hoe beïnvloeden factoren zoals voorlezen, kunst- en cultuureducatie, en gezonde maaltijden de ontwikkeling van kinderen?
- Hoe zie jij de rol van scholen en steeds meer docenten met een migratieverleden, bij het beter begrijpen en ondersteunen van leerlingen met een migratieachtergrond?
- Waarom kun je een dubbel gevoel hebben bij de stijging van havo- en vwo-adviezen voor leerlingen met een migratieachtergrond?
- Wat zegt dit onderzoek van het CBS over de waardering van het vmbo en mbo in de samenleving, en hoe hangt dat samen met het succes van havo- en vwo-adviezen?
- Hoe staat het volgens jou met de kansenongelijkheid in het onderwijs, ondanks de stijging van havo- en vwo-adviezen voor leerlingen uit bepaalde sociaaleconomische achtergronden?
Wil je meer weten over NU Burgerschap?
Ga naar de site