NU Actueel

Waarom gaan leerlingen met een migratieachtergrond vaker naar havo of vwo?

 - NU Actueel Video bekijken

Van de leerlingen in het basisonderwijs van wie beide ouders in het buitenland zijn geboren (tweede generatie) kreeg in het schooljaar 2022/2023 49 procent een havo- of vwo-advies. In 2011/2012 was dat nog 38 procent. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek in de rapportage Integratie en Samenleven. In het schooljaar 2022/2023 kreeg 57 procent van alle leerlingen in groep 8 een havo- of vwo-advies, in 2011/2012 was dat 54 procent.

Van die leerlingen van wie de ouders in Marokko zijn geboren steeg het aandeel met havo- of vwo-advies het sterkst: van 34 procent in 2011/2012 naar 50 procent in 2022/2023.

Kinderen van Nederlands-Caribische of Turkse afkomst kregen het minst vaak een havo- of vwo-advies (respectievelijk 36 procent en 43 procent). Kinderen van de tweede generatie van Indonesische of Europese afkomst kregen het vaakst een havo- of vwo-advies (63 procent en 62 procent).

 

Opdrachten:

  1. Bekijk het filmpje, het artikel en het geluidsfragment: Wat blijkt uit de cijfers van het CBS over het havo/vwo-advies aan scholieren met ouders die in het buitenland zijn geboren?
  2. Welke groep scholieren kreeg volgens de tekst opvallend vaker een havo/vwo-advies?
  3. Welke factoren dragen volgens het CBS bij aan de stijging van havo/vwo-adviezen voor kinderen met ouders geboren in Marokko?
  4. Wat doen scholen bij twijfel over het advies voor een leerling in groep 8?
  5. Hoe zit het met havo/vwo-adviezen voor leerlingen die zelf in het buitenland zijn geboren?
  6. Hoe beïnvloeden factoren zoals voorlezen, kunst- en cultuureducatie, en gezonde maaltijden de ontwikkeling van kinderen?
  7. Hoe zie jij de rol van scholen en steeds meer docenten met een migratieverleden, bij het beter begrijpen en ondersteunen van leerlingen met een migratieachtergrond?
  8. Waarom kun je een dubbel gevoel hebben bij de stijging van havo- en vwo-adviezen voor leerlingen met een migratieachtergrond?
  9. Wat zegt dit onderzoek van het CBS over de waardering van het vmbo en mbo in de samenleving, en hoe hangt dat samen met het succes van havo- en vwo-adviezen?
  10. Hoe staat het volgens jou met de kansenongelijkheid in het onderwijs, ondanks de stijging van havo- en vwo-adviezen voor leerlingen uit bepaalde sociaaleconomische achtergronden?

 

Wil je meer weten over NU Burgerschap?

Ga naar de site