NOS / Nieuwsuur
- Sociaal-maatschappelijk
- 24 augustus 2024
Wat doet jouw school met ChatGPT?
Er moeten landelijke richtlijnen komen over de inzet van Artificiële Intelligentie (AI) bij toetsen en ingeleverde stukken in het hoger onderwijs. Daarvoor pleit de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) in Nieuwsuur. Of studenten dit hulpmiddel mogen gebruiken, daarover verschillen hogescholen en universiteiten van mening: de ene onderwijsinstelling moedigt het gebruik aan, de ander verbiedt het.
Het bekendste hulpmiddel voor studenten is ChatGPT. Een robot die je om informatie kunt vragen en die zich baseert op bronnen van over het hele internet. Binnen enkele seconden schrijft ChatGPT een werkstuk op academisch niveau. Hij kan ook vertalen en corrigeren. Maar wanneer docenten vermoeden dat een tekst is geschreven door een chatbot, blijkt het in de praktijk nog een hele kluif om dat te bewijzen.
Opdrachten:
- Lees het artikel en bekijk de twee filmpjes: Wat is AI en ChatGPT en benoem de voor- en nadelen hiervan.
- Wat wil de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) dat er gebeurt met de regels over AI in het onderwijs?
- Waarom is het moeilijk voor docenten om te bewijzen dat een tekst door een chatbot is geschreven?
- Waarom voelen steeds meer docenten op het MBO, HBO en WO zich soms meer een “controleur” dan een docent?
- Wat wordt vaak ontdekt als docenten de bronnen controleren die door ChatGPT zijn gebruikt?
- Wat is plagiaat en waarom is het moeilijk om AI-plagiaat te ontdekken?
Eigen mening:
Stelling: “Het misbruik van ChatGPT in het onderwijs ondermijnt de ontwikkeling van kritische denkvaardigheden bij studenten en bevordert oneerlijkheid in het leerproces.”
- Eens of oneens? Motiveer je mening.
- Hoe gaat jouw school om met het gebruik van ChatGPT?
- Moeten er landelijke regels komen over het gebruik van ChatGPT of moet iedere onderwijsinstelling daar zelf over beslissen? Motiveer je mening.
Wil je meer weten over NU Burgerschap?
Ga naar de site