EK 2024 sponsoren, wat levert dat op?
- Economisch, Lesopener
- 17 juni 2024
- Niveau: Havo/vwo onderbouw
- Bron: Albert Heijn
Het is zover: het EK voetbal 2024 is begonnen! Miljoenen mensen volgen dit grote sportspektakel. En daar haken bedrijven gretig bij aan. Zo wordt Euro2024 door een hele lijst aan bedrijven gesponsord, zoals Adidas, Booking.com, Coca-Cola Zero, AliExpress en Visit Qatar. Maar dus ook Albert Heijn. Zij sponsoren de KNVB, en in ruil daarvoor mogen ze spelers uit de oranje selectie gebruiken in hun reclames.
- Leg uit wat sponsoring precies betekent.
- Waarom zoekt een evenement als Euro2024 sponsoren?
- Waarom is een bedrijf bereid om miljoenen te betalen om met hun merknaam in beeld te komen?
- Niet alleen Albert Heijn, maar ook supermarktketens Lidl en Plus hebben promotiecampagnes rondom het EK. Waarom willen juist supermarkten inspelen op de hype rondom het EK?
- Er zitten ook nadelen aan sponsoring. Noem er minstens twee.
- Iedereen kent Coca-Cola. Om naamsbekendheid hoeft Coca-Cola het niet echt meer te doen. Leg uit waarom zij toch miljoenen uitgeven om Euro2024 te mogen sponsoren.
- Twee jaar geleden was er een relletje rondom Coca-Cola en Christiano Ronaldo. Bekijk dit filmpje. Denk je dat dit positieve of negatieve publiciteit voor Coca-Cola opleverde?
Wil je meer weten over sponsoring?
sportnext.nl: AH verlengt partnership met KNVB tot 2026 (artikel)
jeugdjournaal.nl: Christiano Ronaldo drinkt liever geen Coca-Cola (video)
Wil je meer weten over onze economiemethode Pincode?