Afrikaanse migratieroutes
- 8 april 2024
- Niveau: Havo/vwo bovenbouw
- Bron: NOS
Op dinsdag is het altijd druk in de straten van Agadez. In deze woestijnstad in Niger maken wekelijks duizenden mensen zich op voor een dagenlange reis: dwars door de Sahara, richting het noordelijke buurland Libië. Jerrycans worden tot aan de rand toe gevuld met water, mobiele telefoons nog snel aan de lader gelegd.
In 2016 trad een antismokkelwet in werking die Nigerezen verbood om migranten te vervoeren. Wie dat toch deed, liep het risico op een gevangenisstraf. De migratieroute door Agadez, dat jarenlang bekendstond als hét kruispunt richting Europa, stortte in. In ruil voor het doorvoeren van deze wet kreeg Niger van de Europese Unie tientallen miljoenen euro’s aan hulpgeld. Een groot deel van dat geld kwam echter niet terecht bij de mensen die het nodig hadden.
Na de staatsgreep in Niger in de zomer van 2023 stopte de samenwerking met de EU en met Frankrijk. Niger was vroeger een kolonie van Frankrijk. Ook werd de antismokkelwet geschrapt. De vraag is nu of Agadez weer wordt als vroeger toen buitenlandse migranten massaal door Agadez reisden. Vanuit Agadez kan een rit naar Libië zo’n vier à vijf dagen duren. Pick-uptrucks verzamelen zich aan de rand van de stad. Met een militaire escorte reizen de tientallen wagens naar de noordelijke stad Dirkou. Vanuit daar is het ieder voor zich. De meeste mensen die vanuit Agadez naar Libië reizen zijn jonge Nigerezen. Ook kun je er een enkele Ghanees tegen komen.
Een veel minder bekende route van mensensmokkelaars is de route door de Hoorn van Afrika. Via Djibouti proberen ruim 120.000 migranten ieder jaar de Hoorn van Afrika te verlaten. Hun dodelijke route naar Saudi-Arabië gaat via de woestijn, de Rode Zee en het door oorlog verscheurde Jemen.
Bron: NOS, bewerkt
Opdrachten hv bovenbouw
Gebruik je De Grote Bosatlas 56e editie FLEX? Dan kun je in dit item op alle kaartlinks klikken en kom je rechtstreeks in de digitale atlas terecht.
Maak je hier nog geen gebruik van? Ga dan naar de website.
1 Bekijk de video en lees de tekst.
a Waarom is de reis van Agadez naar Libië gevaarlijk?
b Geef vanuit de demografische invalshoek twee kenmerken die de samenstelling van de groep migranten typeert.
c Waarom had de EU veel geld over voor de antismokkelwet in Niger?
d Beredeneer aan de hand van het begrip ‘good governance’ waarom de EU de samenwerking met Niger is gestopt.
e Beargumenteer met behulp van een zinssnede uit de tekst of nieuwe regering van Niger de migratie naar Libië wel of niet steunt.
2 Bekijk de kaart met de migratieroutes en gebruik de Grote Bosatlas.
a Waaruit blijkt op de kaart met de migratieroutes dat Agadez een belangrijk knooppunt is?
b Gebruik GB160-161.
Wat is de absolute afstand tussen Agadez en de kust van Libië?
c Gebruik GB160-161.
De relatieve afstand tussen Agadez en de kust van Libië is echter veel groter.
Welke belemmering, naast de Sahara-woestijn, draagt ook bij aan een grote relatieve afstand?
d Gebruik GB164-165.
Door welke landschappen reist een Ghanees die vanuit Accra via Agadez naar Tripoli in Libië reist?
e Gebruik de kaart met de migratieroutes. Een andere migratieroute is die naar Marokko. Volgens het kaartje stoppen bij deze route de pijlen in Afrika terwijl bij de route via Libië de pijlen nog verder gaan.
Verklaar dit verschil. Gebruik een oorzaak-gevolgrelatie in je uitleg.
3 Bekijk de eerste drie minuten van de video over de oostelijke migratieroute in Afrika.
a Noteer vanuit drie verschillende geografische dimensies een pushfactor voor de mensen die Ethiopië verlaten. Noteer de geografische dimensies erbij.
b Bedenk een reden waarom over deze oostelijke migratieroute nauwelijks in de Europese media wordt genoemd.
c Gebruik GB160-161. Vanuit de theorie van Ullman is transporteerbaarheid één van de onderdelen om migratiestromen te kunnen verklaren.
Waarom wordt bij de oostelijke migratieroute voor Djibouti gekozen als tussenstop en niet bijvoorbeeld Eritrea? Gebruik het begrip ‘transporteerbaarheid’ in je uitleg.
Wil je meer weten over onze aardrijkskundemethode buiteNLand?
Naar websiteMeer informatie over dit onderwerp kun je vinden in deel 4, hoofdstuk 2 Bevolking en ruimte.
De volgende NU Actueel verschijnt uiterlijk op dinsdag 14 mei 2024.