Wetenschappers willen graag weten wat er in het heelal te vinden is. Zo hebben we onder meer mensen op de maan gezet voor onderzoek. Op miljarden kilometer van de aarde zijn ruimteschepen van ons te vinden!
Al dat onderzoek heeft volgens dit artikel wel gevolgen.
Opdrachten
1. a. Wat staat er in het artikel over de oorzaak van de vervuiling?
b. Waar is die vervuiling te vinden?
c. De ESA heeft een oplossing voor ruimtepuin (denk hierbij aan bijvoorbeeld oude satellieten). Leg uit waarom dit het probleem uit het artikel niet oplost
2. a. Noem vier stofeigenschappen van metalen.
b. In het artikel staan twee verrassende elementen die gevonden zijn. Leg uit of dit edele, halfedele of onedele metalen zijn.
3. In het artikel staat dat er aluminium is aangetroffen in zwavelzuur. Daarmee wordt bedoeld dat aluminium en verdund zuur met elkaar reageren. Er ontstaat dan waterstofgas en aluminiumionen. Dit wordt ook wel etsen genoemd. Geef hiervan de reactievergelijking.
4. De ozonlaag bevat zo’n 3×109 ton aan ozon. Dat is 90% van de totale hoeveelheid ozon die in de atmosfeer zit.
Bereken met behulp van een verhoudingstabel de totale hoeveelheid ozon in de atmosfeer. Geef je antwoord in twee decimalen.
5. In het artikel wordt over twee soorten aerosolen (ook wel mengels genoemd) gesproken. Welke mengsels zijn dat?
6. Bespreek in groepjes van drie leerlingen drie scheikundige oplossingen voor dit milieuprobleem. Je mag hierbij gebruik maken van het internet.
Wil je meer weten over onze scheikunde methodes?
Naar website Chemie
Naar website Chemie Overal