4 mei: discussiëren of herdenken?
- 9 mei 2018
- Niveau: Bovenbouw
- Bron: NPO Radio 1
Vanaf 4 mei 1946 herdenken Nederlanders op verschillende manieren het leed, de Holocaust, de slachtoffers en de helden van en na de Tweede Wereldoorlog. Maar is de herdenking steeds stil en hetzelfde, of stormachtig en veranderlijk? Steeds is er discussie geweest over wie wel/niet moet of mag worden herdacht, maar waarom?
Opdrachten
- Wie of wat wordt herdacht op 4 mei?
- Bekijk dit nieuws op de NOS, waarom zijn sommigen tegen de 4 mei-herdenking in zijn huidige vorm? Gebruik in je antwoord de termen dader en slachtoffer.
- Luister op NPO1 naar dit gesprek met historicus Ilse Raaijmakers (10 min). Waarom vind zij het “gedoe rond 4 mei” juist wél goed?
- Wat zou een oplossing kunnen zijn voor de 4 mei-discussie?
Meer (historische) informatie?
- Luister naar het geschiedenisprogramma OVT (6 mei 2018, 9 min) met een terugblik op de 4 mei-discussie.
- Bekijk op youtube de geschiedenis van het monument op de Dam in Amsterdam: 1954-1956 nationaal monument (2.30 min).
- Bekijk hier de videoregistratie van een debat (30 april 2018, 1 uur 42 min) over de geschiedenis, de aard en de moeilijkheden in de 4 mei-discussie.
Wil je meer weten over onze geschiedenismethode Geschiedeniswerkplaats?
Naar website