Regio’s en achterstanden
- 11 april 2023
- Niveau: Vmbo bovenbouw
- Bron: NOS
Volgens onderzoekers worden vooral de regio’s aan de randen van ons land achtergesteld. Daar is het zo dat basisscholen sluiten, huisartsen verdwijnen, winkels dichtgaan en bushaltes worden opgeheven. Dat heeft grote gevolgen voor het gemeenschapsleven.
De leefbaarheid van dorpen, buurten en gemeenschappen komt onder druk te staan en dit leidt in diverse regio’s tot achterstanden. Het gaat onder meer om verschillen in gezondheid. Zo ligt de gemiddelde levensverwachting in sommige gebieden zeven jaar lager dan elders. En ook de hoogte van het gemiddelde inkomen blijft achter. Belangrijk in het onderzoek was het begrip ‘brede welvaart’, dat is alles wat mensen belangrijk vinden in het leven. Volgens de onderzoekers gaat het daarbij “niet alleen over het inkomen dat mensen kunnen besteden, maar bijvoorbeeld ook over gezondheid, onderwijs, milieu en leefomgeving, sociale contacten en veiligheid.”
Mensen in de regio’s voelen zich niet altijd gezien en begrepen. Dat heeft onder meer gevolgen voor de gezondheid. In sommige gebieden zijn meer mensen met overgewicht en blijvende gezondheidsklachtenaandoeningen. De onderzoekers vinden dat er meer aandacht nodig is voor brede welvaart in heel Nederland. De regering moet niet alleen kijken naar wat voor heel Nederland belangrijk is, maar ook goed kijken naar wat voor de regio’s van belang is.
Bron: NOS, bewerkt
Opdrachten
1 Bekijk het filmpje en lees de tekst.
a Op welke kaart van Nederland in de GB vind jij Zeeuws-Vlaanderen?
b Waarom wonen de (klein)kinderen van Ron de Kort niet meer in Zeeuws-Vlaanderen?
c Waarom gaan meer studenten op kamers als de buslijn wordt opgeheven?
d Waarom heeft de huisarts moeite met het vinden van een opvolger?
2 Gebruik de atlas.
a Wat is de Randstad?
b Bekijk kaart GB 51D. Noem twee investeringen van de overheid die je terug ziet op de kaart.
c Met welk doel investeert de overheid in de Randstad?
d Gebruik kaart GB 51D. Noem een nadelig en een voordeling effect voor de rest van Nederland van deze investeringen in de Randstad.
e In de tekst staat: ‘Mensen in de regio’s voelen zich niet altijd gezien en begrepen.’
Waarom voelen sommige mensen in de regio’s zich niet gezien en begrepen?
3 Met de kloof tussen stad en platteland worden de verschillen tussen bepaalde stedelijke gebieden en krimpregio’s bedoeld.
a Is jouw omgeving een stedelijk gebied of een krimpregio? Leg je antwoord uit.
b Bekijk de kaart van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) over het percentage lage inkomens: Cijfers op de kaart (cbs.nl).
Wat valt je op aan de spreiding van de gebieden met een hoog percentage arme huishoudens?
c Vind jij dat er op basis van armoede een kloof is tussen stad en platteland in Nederland? Leg je antwoord uit.
d Waarom kan er in een achtergestelde regio meer wantrouwen in de politiek zijn dan in een regio waar het economisch goed gaat?
Wil je meer weten over onze aardrijkskundemethode buiteNLand?
Naar websiteMeer informatie over dit onderwerp kun je vinden in leerjaar 3, hoofdstuk 1 Arm en rijk, in hoofdstuk 3 Grenzen en identiteit en in leerjaar 4, hoofdstuk 2 Bevolking en ruimte.
De volgende NU Actueel verschijnt uiterlijk op dinsdag 9 mei.