NU Actueel

Ronaldo schuift Coca-Cola-flesjes weg: ‘Drink water’

 - NU Actueel Video bekijken

Tijdens een persconferentie voor de wedstrijd van Portugal tegen Hongarije zette Ronaldo maandag ostentatief twee flesjes cola opzij die voor zijn neus stonden. Van onder de tafel haalde de Portugees een flesje mineraalwater tevoorschijn, waar hij een flinke teug uit nam. “Agua!”, riep de vedette van Juventus, waarmee hij zijn aversie tegen de consumptie van frisdrank wereldwijd onder de aandacht bracht. Een dag later, na afloop van het treffen van Frankrijk met Duitsland, deed de Fransman Paul Pogba hetzelfde met een flesje alcoholvrij bier. Als praktiserend moslim, zo luidde zijn verklaring, wenste hij niet verband worden gebracht met een Nederlands biermerk.

Opdrachten:

  1. Waarom heeft Ronaldo kritiek op het drinken van Coca-Cola?
  2. Waarom kelderde het aandeel Coca-Cola na deze gerichte actie van Ronaldo?
  3. Waarom verwijderde de Franse voetballer Paul Pogba een flesje Heineken tijdens de persconferentie op het EK?
  4. Waarom is het voedingscentrum juist blij met de actie van Ronaldo?
  5. Wat is een sportmarketing?

Maar er was ook kritiek op de actie van Ronaldo. Onprofessioneel, onbegrijpelijk en onbestaanbaar. Het waren deze drie woorden die opkwamen bij sportmarketeer Marcel Beerthuizen toen hij deze week zag hoe de voetbalsterren als Cristiano Ronaldo en Paul Pogba op eigen houtje twee hoofdsponsors van de Europese voetbalbond UEFA een spaak in het wiel staken. “Als de UEFA hier niet heel snel tegen ingrijpt, heeft ze een enorm probleem.”

  1. Waarom zou de UEFA moeten ingrijpen om in de toekomst grote problemen te voorkomen?

Eigen mening:

De schade voor de betreffende UEFA-sponsors Coca-Cola en Heineken is aanzienlijk, meent de sportmarketeer Beerthuizen. “Voetballers mogen vinden wat ze willen”, meent hij. “Maar ze hebben de beschikking over hun eigen sociale media om die mening te verkondigen. Dat er een flesje van een bepaald merk frisdrank of alcoholvrij bier voor hun neus staat, is nu eenmaal een onderdeel van de commercie die een toernooi als Euro 2020 mogelijk maakt. Daar mag niet aan getornd worden.”

  1. Ben je het eens of oneens met de uitspraken van sportmarketeer Beerthuizen? Motiveer je mening.

 

Extra info: Paul Pogba treedt in de voetsporen van Ronaldo met persconferentie drankverwijdering

Extra info: ‘Acties Ronaldo en Pogba gevaar voor toekomst sportsponsoring’

 

Wil je meer weten over NU Burgerschap?

Ga naar de site